Stanisław Markowski
Reportaż: Gdańsk-sierpień 80 (Hasła)
Datowanie: | 1980 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 20 cm, szer. 28,9 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1980 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/574 |
Opis dzieła
Fotografie wykonane są z perspektywy uczestnika rejestrowanych wydarzeń. Przedstawiają chwytane na gorąco protesty robotnicze. To kronika strajku sierpniowego w Gdańsku i manifestacji ulicznych w Nowej Hucie. Fotografie ukazują nastrój oczekiwania i radości z osiągniętego porozumienia i – niedługo później – budowanie barykady w jego obronie. Rejestracja tych wydarzeń miała charakter polityczny – upubliczniała je.
„Przyjrzyjmy się dramaturgii fotografii Biegańskiego, Górki i Markowskiego. Rozpoznajmy dni niepokoju, godziny napięcia, minuty wzniosłości i radości – w tej wielkiej zbiorowości robotniczej, która wzięła w swe ręce sprawy odnowy Rzeczypospolitej” – pisała Urszula Czartoryska przy okazji wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1980 r. Prace Górki, Markowskiego i Biegańskiego kontynuują dobre tradycje fotografii reporterskiej. Zostały one docenione przez najważniejszą polską teoretyczkę i historyczkę fotografii, Urszulę Czartoryską i umieszczone w kolekcji Muzeum Sztuki, w stworzonym przez nią Dziale Fotografii i Technik Wizualnych. Czartoryska widziała w nich pewien „sejsmograf życia społecznego”, niezwykle ważną kronikę, która nie była tylko „dokumentem wydarzeń, ale przede wszystkim istotną dla – weryfikowanej obecnie – postawy moralnej dziennikarzy”.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 914-917)
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]