Piotr Kurka

Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: 1986
Technika: rysunek pastelem
Materiały: pastel, papier
Rozmiar:wys. 43 cm, szer. 33 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 07.06.1988
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/1430

Opis dzieła

Rysunek „Bez tytułu" to praca wykonana pastelem na papierze, pochodząca z wczesnego okresu twórczości Piotra Kurki. Artysta ukończył wydział malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Studiował w pracowni profesora Jerzego Kałuckiego, który zachęcał studentów do eksperymentów. To owocowało realizacjami nieograniczającymi się jedynie do płaszczyzny płótna, ale śmiało wychodzącymi w przestrzeń. Poszukiwania te zaprowadziły Kurkę ku instalacjom i obiektom przestrzennym, jednak artysta nigdy w pełni nie porzucił malarstwa i grafiki. Jego obrazy i rysunki utrzymane są w poetyce snu. Zamieszkują je dziwne, trochę nierealne postacie i zwierzęta, często zdeformowane albo poddane defragmentacji i uwikłane w zagadkowe sytuacje. Artysta zagląda jakby na drugą stronę lustra, gdzie wszystko wydaje się nieco śmieszne i groteskowe, jednak ta inna rzeczywistość nie różni się aż tak bardzo od naszej. W rozmowie z Markiem Wasilewskim Kurka zauważył: „Niektóre z moich prac, często wbrew mojej intuicji, odbierane są jako ironiczne. Naprowadzony przez te odczytania, także dostrzegam ten ładunek ironii, ale nie sądzę, by wychodziła ona mocno na zewnątrz. Ona może tkwi we mnie gdzieś głęboko, nie znajduje się jednak na pierwszym planie” (Katalog wystawy „Piotr Kurka. Konflikt między dobrem a złem jest chorobą umysłu", Galeria Arsenał w Białymstoku, 2001). Jego prace nie są oczywiste i jednoznaczne, ale pozwalają na wiele interpretacji, tak jak surrealistyczne przedstawienie ludzkiej postaci z omawianego pastelu. Czy jest to człowiek, czy swego rodzaju perpetuum mobile wypełnione cyrkulującym bez końca różowym płynem? A może jest to właśnie ironiczne podsumowanie ludzkiego życia z jego niekończącą się powtarzalnością? Kurka nie zdradza, co jest zakodowane w jego pracach. Kieruje się w nich intuicją i tego samego zdaje się oczekiwać od odbiorcy.

Dorota Stolarska-Kultys

Opis prosty

Rysunek „Bez tytułu" to praca wykonana pastelem na papierze. Pochodzi z wczesnego okresu twórczości Piotra Kurki. Obrazy i rysunki artysty mają w sobie coś ze snu. Kurka rysuje dziwne postacie i zwierzęta. Są one często przedstawiane w sytuacjach, które nie są codzienne.

Dorota Stolarska-Kultys

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Piotr Kurka rysuje i maluje. Rysunek nie ma tytułu. Przedstawia niedbale narysowaną postać człowieka. Rysunek jest prosty. Przypomina rysunek stworzony przez dziecko. Postać ma długą rękę, wlewa nią do ust jakiś płyn. W rysunku nie widać żadnych szczegółów. Jedyny widoczny element ubioru, to niebieskawa obroża na szyi człowieka. Tło jest pomarańczowe, z białymi liniami i plamami. Twarz postaci ma kolor tła z takimi samymi plamami i liniami. Sylwetka postaci wypełniona jest kolorem fioletowym.

Maciej Cholewiński, konsultacja ekspercka: Aleksandra Oszczęda.

Audiodeskrypcja

Autor: Piotr Kurka

Tytuł: „Bez tytułu”

Wymiary: wysokość 43 cm, szerokość 33 cm

Technika: rysunek pastelami na papierze

Rok powstania: 1986

Praca Piotra Kurki to pionowa prostokątna praca na papierze wykonana kredkami pastelowymi na ceglasto pomarańczowym arkuszu. Cały karton pokryty jest rytmicznymi, rozedrganymi pionowymi białymi liniami, spomiędzy których prześwituje pomarańcz kartonu. Na tym tle fioletowymi pionowymi liniami narysowany jest uproszczony kontur postaci ludzkiej w profilowym popiersiu. Zdawkowo postać zakomponowana jest centralnie. Pociągła, jajowata głowa zwraca się w prawo, prezentując lewy profil, określa ją okrągłe oko z fioletową tęczówką. Postać ma narysowaną niebieska kredką wstążkę pod szyją i walcowaty korpus, z którego po prawej stronie wyrasta nierealnie elastyczna ręka. Ramię wygina się w owal, bliźniaczy wobec głowy, który domyka trafiająca w okolice ust dłoń. Korpus i ramię są zakreskowane pionowymi, krótkimi kreskami. Cała postać obwiedziona jest białym konturem.

Rysunek jest wczesną pracą Piotra Kurki. Artysta w swojej dojrzałej twórczości sięgał po surrealistyczne zestawienia przedmiotów, form i pojęć.

Agnieszka Wojciechowska-Sej, konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska.

Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 
Piotr Kurka

Rzeźbiarz, twórca wielkoformatowych aranżacji przestrzennych, zajmuje się fotografią i rysunkiem, tworzy też filmy eksperymentalne. W latach 1977-82 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Dyplom uzyskał w pracowni malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego. Od roku 1983 jest pracownikiem dydaktycznym tej uczelni, obecnie z tytułem profesora zwyczajnego kieruje Pracownią Działań Intermedialnych i Fotografii w Katedrze Intermediów na Wydziale Komunikacji Multimedialnej. Wraz z Mariuszem Krukiem założył grupę Koło Klipsa (1983-90), w której działał do 1985 roku. Grupa funkcjonowała...