Cezary Bodzianowski. To miejsce nazywa się Jama
autor: | Realizacja: Wojciech Dzięcioł, Michał Grzeszczakowski, Marta Malinowska, Adam Jurek |
tytuł: | Cezary Bodzianowski. To miejsce nazywa się Jama |
czas emisji: | 3'08" |
produkcja: | Muzeum Sztuki w Łodzi, Opus Film |
rok: | 2013 |
Opis
Wystawa „Cezary Bodzianowski. To miejsce nazywa się Jama" to pierwsza muzealna retrospektywa jednej z najbardziej oryginalnych postaci współczesnej sceny artystycznej. Cezary Bodzianowski dał się poznać przede wszystkim jako autor drobnych, niekiedy ledwo zauważalnych interwencji, na krótką chwilę zaburzających naturalny bieg codziennego życia i wprowadzających weń element absurdalnej, anarchizującej poezji.
Tego rodzaju interwencji, realizowanych od połowy lat dziewięćdziesiątych, artysta ma na swym koncie ponad tysiąc. Duża częstotliwość, z jaką je realizuje, pozwala przypuszczać, że są one częścią osobistego pomysłu na życie, a nie tylko na jego "zawodową" część. Większość działań Bodzianowskiego, przez samego artystę nazywanych "zdarzeniami", rozgrywa się w miejscach publicznych, czasem także w tych związanych ze sztuką – galeriach, muzeach. Jednak część z nich odbywa się w przestrzeniach prywatnych, a szeroka publiczność dowiaduje się o nich dzięki fotograficznej lub filmowej dokumentacji autorstwa Moniki Chojnickiej.
Cezary Bodzianowski jest również twórcą rzeźb-obiektów, w dowcipny sposób nawiązujących do tradycji dadaistycznych ready-mades Marcela Duchampa oraz językowych gier Rene Magritte’a i Marcela Broodthaersa. Rzeźby te to na ogół najzwyklejsze przedmioty, które dzięki nieznacznym korektom artysty – a czasem tylko dzięki zwykłemu gestowi ich wyróżnienia – ujawniają nieoczekiwane znaczenia i absurdalne piękno.
Ekspozycja stanowi pierwszą próbę podsumowania dotychczasowego dorobku artysty. Wystawa nie ma na celu wyczerpującego skatalogowania jego działań. Demonstruje różne strategie, jakimi Bodzianowski posługuje się w swojej grze z rzeczywistością. Przede wszystkim ma prowokować pytania o to, jaki jest status rzeczywistości w jego sztuce oraz o relację jego autorskiego "ja" z tym, co zewnętrzne.
Wystawa ukazuje artystyczną praktykę Bodzianowskiego jako oryginalny projekt łączący sztukę i życie, alternatywny zarówno wobec awangardowej utopii porządkowania życia według prawideł sztuki, jaki i wobec neoawangardowych modeli likwidujących sztukę jako nieprawomocnie wyodrębniony fragment rzeczywistości.
Cezary Bodzianowski urodził się w 1966 roku. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w Academie Royale des Beaux-Arts w Antwerpii. Miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych m. in. w: Spike Island, Bristol 2011, Center for Contemporary Art, Tel Aviv 2009, Galleria Zero, Mediolan 2007, Broadway 1602 Gallery, Nowy Jork 2006, Kolnischer Kunstverein, Kolonia 2005, Neue Kunsthalle, St. Gallen 2005, Fundacji Galerii Foksal, Warszawa 2003, Kuenstlerhaus Bethanien, Berlin 2002. Brał również udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, ostatnio w: "Warpechowski/Konieczny/Uklański/Bodzianowski", Muzeum Sztuki, Łódź 2011, "The Other Tradition", Wiels, Bruksela 2011, "Les Promesses du Passe", Centre Pompidou, Paryż 2010, "Palace Party", Kunsthal Charlottenborg, Kopenhaga 2010, 5th Berlin Biennial, Berlin 2008, "So ist es und anders" Museum Abteiberg Moenchengladbach 2008, "Il teatro Della Vita", Galleria Civica di Arte Contemporanea, Trento 2007, "The World as a Stage", Tate Modern, Londyn 2007. Jest laureatem nagrody "Pegaza" w roku 2001 oraz Paszportu "Polityki" w 2004 roku. W roku 2012 został stypendystą DAAD w Berlinie.
Kurator: Jarosław Suchan