Ray Johnson

Untitled (Harry Abrams, Alfred Barr Jr.) / Bez tytułu (Harry Abrams, Alfred Barr Jr.)

Udostępnij:
Datowanie: 1979
Technika: rysunek, kolaż, asamblaż
Materiały: farba wodna, kredka, papier, tusz
Rozmiar:wys. 32,4 cm, szer. 14 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 05.12.2016
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2172

Opis dzieła

Kolaż, a raczej asamblaż z cyklu Silhouette Project, przedstawia reliefowy, sylwetowy profil Alfreda Barra. W jego centrum znajdują się napisy: „Harry Abrams” oraz „Alfred Barr Jr.”. Wypełniają go też abstrakcyjne, faliste formy, fragmenty zarysów map, zdobień archaicznych (węże) oraz znaków interpunkcyjnych. Obydwie przywołane postaci odegrały istotne role w historii sztuki nowoczesnej. Harry Abrams senior założył w 1949 pierwsze amerykańskie wydawnictwo specjalizujące się w książkach o sztuce, w tym sztuce XX wieku. Jego syn, Harry N. Abrams, wydał książkę The Complete Works of Marcel Duchamp (1969). Rodzina Abramsów słynęła zaś z kolekcjonowania sztuki, a Abrams junior kolekcjonował prace Johnsona. Z kolei Alfred Barr to pierwszy dyrektor Museum of Modern Art w Nowym Jorku, który był autorem wystaw kanonicznych dla kształtowania historii sztuki nowoczesnej. Faliste formy to odniesienie do op-artu Bridget Riley, węże mają liczne znaczenia symboliczne – od symbolu odnowy (zrzucają skórę) po skojarzenia z seksualnością.

Paulina Kurc-Maj

Ray Johnson

Ray (Raymond Edward) Johnson to jeden z ciekawszych przedstawicieli wczesnego pop-artu amerykańskiego i neodadaizmu. Studiował w Black Mountain College, słynnej szkole artystycznej, skupiającej w latach 40. i 50. najważniejszych intelektualistów i artystów w USA. W latach 1949–1968 przebywał w Nowym Jorku. Tworzył przede wszystkim kolaże i mail art. Pierwsze kolaże Johnsona, w których wykorzystywał obiekty zaczerpnięte z popkultury (fotosy, reklamy, zdjęcia z czasopism, gazet), a także elementy abstrakcyjne, zaczęły powstawać już w 1955 roku. W końcu lat 50. stały się one kluczowym aspektem nieformalnej sieci kontaktów korespondencyjnych,...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także