Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1996
Technika: rzeźba
Materiały:stal
Rozmiar:wysokość: ok. 235 cm; szerokość: ok. 70 cm; głębokość: ok. 800 cm
Sposób nabycia:zakup (dofinansowano ze środków MKiDN)
Data nabycia: 16.11.2016
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/597
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Głównym składnikiem pracy jest szyna kolejowa umieszczona na powierzchni obniżającego się podłużnego postumentu, załamującego się w górnej części pod kątem 45 stopni. Powierzchnia szyny poddana została zabiegom nacinania i skrawania na całej długości. Uzyskane w ich następstwie metalowe ostrużyny umieszczone są bezpośrednio na podłodze przy dolnej części postumentu. Tworzy to efekt osypania się ostrużyn pod wpływem siły ciążenia. Praca wypowiada w zwięzłej formie ideę inwersji przedmiotu wewnętrzną stroną na wierzch, czytelną również w wielu innych dokonaniach artysty. Praca ma charakter polemiczny wobec tradycyjnego pojęcia rzeźby; jej przemysłowa surowość i skala typowa dla rzeźby minimalistycznej prowokują odbiorcę do reakcji na poziomie cielesnym. Wysokośc pracy koresponduje ze wzrostem dorosłego człowieka. Osypywanie się ostrużyn może wiązać ze sobą znaczenia egzystencjalne, np. sens przemijania.

Paweł Polit


Roman Stańczak

Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, rzeźbiarzem starającym się ujawniać w materiale nieznane możliwości. Od początku swojej drogi twórczej posługuje się w tym celu metodą odwracania rzeczy na „lewą” stronę, odsłaniania ich wnętrza. Działaniu tego rodzaju poddawał szeroki zakres materiałów: ubrania zakładane na własne ciało, sprzęty codziennego użytku, materiały przemysłowe. Jego prace mają wymiar performerski – podejmowane przez niego decyzje są jednorazowe i nieprzewidziane uprzednio założoną formułą. Twórczość artysty zakłada otwartość wobec nienazwanych zjawisk, a podejmowane przez niego działania...

Dzieła w tej samej kolekcji