Władysław Strzemiński
Martwa natura
Datowanie: | ok. 1930 / ca. 1930 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | farba olejna, płótno |
Rozmiar: | wys. 50 cm, szer. 62 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 20.11.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/42 |
Opis dzieła
Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 308)
Opis prosty
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Obraz pod tytułem „Martwa natura". Autorem jest Władysław Strzemiński, rok powstania pracy to ok. 1930, techniką olej na płótnie, wymiary wysokość 50 cm na 62 cm szerokość.
Tematyka obrazu przedstawia typowe przedmioty w martwej naturze: naczynia i owoce ułożone na blacie wśród draperii. Sposób przedstawienia tego popularnego tematu przez Władysława Strzemińskiego odchodzi jednak od sztuki realistycznej, zbliża się do abstrakcji.Kształty są uproszczone, zgeometryzowane, kubizujące. Plama koloru i linia konturu są od siebie niezależne.
Władysław Strzemiński inspiruje się w tej pracy osiągnięciami Paula Cezanne’a i kubistów, poszukuje też własnej drogi twórczej pracując nad unizmem. Unizm jest autorska koncepcją Władysława Strzemińskiego polegającą na zunifikowaniu powierzchni płótna przy jednoczesnym natężeniu formy. Władysław Strzemiński swoje rozważania teoretyczne na temat unizmu zawarł w książce pt. „Unizm w malarstwie".
Autorka skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Strzemiński obserwuje naturę i przekłada ją na obraz. Artysta w obrazie układa rzeczywistość malarską - „organizm malarski” („Dualizm i unizm", 1927). Strzemiński pisze: „Dzieło sztuki jest całością organiczną wzrokową” („O nowej sztuce", 1924)
Autorka skryptu: Małgorzata Wiktorko
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Awangardowe muzeum [2021-10-15-2022-05-01]
Grupa Krakowska (1932 - 1939) [2018-11-24-2019-03-31]