Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Zofia Rydet

Medytacje /III/

Udostępnij:
Datowanie: 1960
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny
Rozmiar:szerokość: 18 cm, wysokość: 24,3 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 31.12.1985
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1572
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

„Wszystkie rzeczy, jakie zrobiłam, są opowieściami o człowieku. Dla mnie fotografia jest przede wszystkim środkiem wyrazu, dlatego nigdy nie robię w ten sposób, że chodzę, biegam i fotografuję. Przedtem wiem, czego szukam (…). Tak było przy wszystkich moich wystawach, że najpierw miałam ideę, a później szukałam” – mówiła Zofia Rydet w poetyckim filmie dokumentalnym Andrzeja Różyckiego, pt. Nieskończoność dalekich dróg. Cykl Medytacje powstał niemal na samym początku drogi artystycznej Zofii Rydet. Niemniej jednak w tych wczesnych fotografiach dobrze widać charakterystyczny rys jej twórczości przenikniętej egzystencjalnym nastrojem. Medytacje są pewnym wstępem do coraz bardziej sugestywnych prac dotyczących krańca życia człowieka.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 586).

Zofia Rydet

W pracach artystki najważniejsze miejsce zajmował człowiek i problemy związane z jego egzystencją. Początkowo były to dzieci, np. w cyklu mały człowiek, wystawionym w 1960 roku. Inspiracją dla tych prac była fotografia Henriego Cartiera-Bressona i Edwarda Boubata oraz malarstwo Stanisława Wyspiańskiego. Od lat 60. wykonywała fotomontaże, stanowiące niemalże surrealistyczne interpretacje lęków i uczuć lub też ilustrujące etapy ludzkiego życia. Zainspirowana filmem włoskim z kręgu neorealizmu podjęła również refleksję nad ludzkim losem, przemijaniem, starością i śmiercią. Podniesienie egzystencjalnej charakterystyki do rangi dokumentu...

Inne dzieła tego artysty