Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Adam Rzepecki

Czy Adam Rzepecki jest Polakiem?

Udostępnij:
Datowanie: lata 80. XX w.
Technika: diapozytyw barwny
Materiały:diapozytyw
Rozmiar:szerokość: 3,6 cm, wysokość: 2,4 cm
Sposób nabycia:zakup (dofinansowano ze środków MKiDN)
Data nabycia: 18.08.2015
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/3049
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

W swoich pracach Adam Rzepecki kontestuje uznane autorytety, także te związane ze sztuką. Zrealizował szereg prac, w których parafrazuje gest domalowania wąsów Mona Lisie przez Marcela Duchampa. W serii 32 slajdów Czy Adam Rzepecki jest Polakiem? przekształca oryginalną pracę Leonardo da Vinci. Artysta domalowuje wąsy nie tylko Mona Lisie, ale także Matce Boskiej Częstochowskiej. Narracja zestawu slajdów budowana jest poprzez zestawianie symbolów religijnych, kulturowych, erotycznych z wizerunkiem postaci artysty odgrywającego różne typy tożsamościowe. Rzepeckiego charakteryzuje ironiczny stosunek zarówno do ikon wspólnoty narodowej, jak i obrazów charakterystycznych dla mniejszych grup, także dla samego siebie, co pozwala mu zwrócić uwagę na opresyjność tego, co kolektywne. Artysta ośmiesza symbole, by wydobyć z nich to, co indywidualne.

Aleksandra Jach


Adam Rzepecki
Adam Rzepecki

W latach 1973–79 studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1979 roku członek grupy Łódź Kaliska, a od 1990 roku grupy Stacja.Pi.Stacja. W latach 80. współtworzył Kulturę Zrzuty. Rzepecki najlepiej znany jest ze swoich dokamerowych performensów, realizowanych w formie serii zdjęć albo krótkich filmów, w których poddaje różnym zabiegom swoje ciało bądź odgrywa wymyślone tożsamości. Jego sztuka jest ironiczna, prześmiewcza, momentami groteskowa czy też „żenująca”. Artysta podważa oczekiwania estetyczne, społeczne i etyczne wobec praktyk twórczych.

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także