Adam Rzepecki

Adam Rzepecki

04.12.1950

Artysta w latach 1973–1979 studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Na początku autor fotograficznych ćwiczeń związanych z poznawaniem specyfiki medium, takich jak Autoportret (1979). Od września 1978 do grudnia 1981 roku z upoważnienia członków Grupy Twórczej SEM prowadził Jaszczurową Galerii Fotografii w Krakowie, gdzie do współpracy zaprosił artystów takich jak Zbigniew Warpechowski, Andrzej Partum, Jerzy Bereś, Władysław Kaźmierczak czy Ewa Partum. Miała tam miejsce również jedna z pierwszych wspólnych wystawa Łodzi Kaliskiej - podczas Forum Fotografii Ekspansywnej w październiku 1979. 

Od września 1979 roku członek grupy Łódź Kaliska (aktualnie w składzie: Marek Janiak, Andrzej Rzepecki, Andrzej Świetlik, Andrzej Wielogórski, Sławomir Bit). Rzepecki najczęściej występował w roli performera działań dokamerowych, tak jak np. W pracy Sztuka męska i inne (1980). Jest też autorem haseł współtworzących Kulturę Zrzuty w latach 80 m.in.: „Artyście trzeba wierzyć na słowo”, „przepraszam p.t. społeczeństwo za chwilową nieobecność w sztuce”, „Z trudem, aczkolwiek konsekwentnie, udaję artystę 19.06.89”, „Życie jest poważne chyba Sztuka musi być radosna albo i nie”.

Twórca Projektu Pomnika Ojca Polaka (1981), uznanego za pierwszą polską pracę o tematyce genderowej, czyli takiej która odrzuca kulturowe schematy postrzegania płci. W 1983 dokonał duchampowskiego gestu dorysowania wąsów Matce Boskiej Częstochowskiej. 

W latach 90. założyciel grupy Stacja Pi. Stacja (Rzepecki, Zygier, Pochrzęst, Filas). Autor idei podniesienia o metr szczytu Rysów. W kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi znajduje się jego seria fotografii Czy Adam Rzepecki jest Polakiem?, prezentowana po raz pierwszy w formie pokazu slajdów podczas festiwalu Nieme Kino w pierwszej połowie lat 80. Uczestnik i współautor wystaw takich jak m.in. Wystawa dla krasnoludków (1985); Feminismus (2006, II Łódź Biennale, Łódź); Preferuję bardziej zrzutę niż kulturę (2013, BWA Sokół, Nowy Sącz); Xoted/Kywdo (2018, Galeria Bielska BWA); Stary Rzepecki patrzy na młodego Rzepeckiego (2020, Bunkier Sztuki, Kraków).

Artysta podważa oczekiwania estetyczne, społeczne i etyczne wobec praktyk twórczych. Obecnie reprezentowany jest przez Galerię Dawid Radziszewski w Warszawie.

 

 

 

Adam Rzepecki
Adam Rzepecki, fot. Marcin Stępnień, archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi
Dzieła