Sonia Delaunay
Tancerka
Datowanie: | ok. 1923 |
Technika: | rysunek, malarstwo akwarelowe |
Materiały: | akwarela, papier |
Rozmiar: | wys. 26 cm, szer. 21 cm |
Data nabycia: | 14.08.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/3 |
Opis dzieła
W sukniach projektu Sonii Delaunay sąsiadowały ze sobą żywe barwy, które wprawione w ruch tworzyły symultaniczny spektakl. Pierwszą kompozycją symultaniczną artystki był patchworkowy koc, który uszyła dla swojego nowo narodzonego syna. Studia malarskie nad kontrastami żywych barw sprawiły, że Sonia i jej mąż zapoczątkowali nowy nurt w malarstwie – orfizm. W nim, podobnie jak w kubizmie i futuryzmie, analiza form i próby ukazania ruchu sprawiają, że obraz przybliża się do abstrakcji, ale pierwszoplanowa rola kompozycyjna przypada barwie. Delaunay stosowała kompozycje symultaniczne w sztukach plastycznych, ale też we wzorach tkanin i projektach ubioru, przez co przypisuje jej się udział w rewolucji w modzie lat dwudziestych – obserwujemy to w rozluźnieniu kroju, uproszczeniu form, wprowadzeniu czystych, intensywnych kolorów. Moda była dla Delaunay stylem malarskim – służyła uwolnieniu barw z płótna i włączeniu ich w życie codzienne. Tak realizowała awangardowy sen o uczynieniu sztuki częścią życia.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 178).
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności
Group Dynamics - Collectives of Modernist Period [2021-10-19-2022-04-24]