Fernand Léger

Dwa profile

Udostępnij:
Datowanie: 1926
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, płótno
Rozmiar:wys. 80,5 cm, szer. 61 cm
Sposób nabycia:dar
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/36

Opis dzieła

Nie ma ani jednej żywej barwy, wszystkie są zgaszone, a kształty posągowe. Dwa profile nie wyglądają jak obraz, a jak rzeźby umieszczone na olbrzymiej ścianie jakiejś fabryki produkującej potężne maszyny albo urzędu zajmującego się jakimiś groźnymi sprawami. Tak czy inaczej obraz nastrojem bardzo pasuje do atmosfery miasta wypełnionego fabrykami, dymiącymi kominami; a nie było wtedy w Polsce miejsca, do którego bardziej pasowało futurystyczne hasło „Miasto, Masa, Maszyna” niż Łódź. Léger lubił mierzyć się z ulicą, z otwartą przestrzenią miasta. Był autorem licznych ściennych malowideł, a zaczynał je tworzyć właśnie w czasie, w którym namalował „Dwa profile". Malarstwo takie, oprócz funkcji estetycznych, odgrywa też rolę edukacyjną, a nierzadko i propagandową. Obraz, podarowany grupie „a.r.” trafił do Łodzi w 1931 r., a przywiózł go z Paryża malarz Aleksander Rafałowski.

Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 242).

Wystawy

Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Awangardowe muzeum [2021-10-15-2022-05-01]
Obok. Polska - Niemcy, tysiąc lat w historii i w sztuce
Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta [2017-10-27-2018-02-04]
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [2018-10-24-2019-01-14]

Fernand Léger

Jego twórczość związana jest z kubizem. Kompozycje Légera pozostawały jednak w rozdźwięku z założeniami malarstwa Pabla Picassa i Georgesa Braque’a. Cylindryczne kształty, które stosował, określano mianem „tubizmu”. W okresie międzywojennym, kiedy wykształcił charakterystyczną dla siebie „techniczną” stylistykę i tematykę prac, zainteresował się też kinem. Jego "Balet mechaniczny" (1924) to jeden z ważniejszych filmów eksperymentalnych. Odegrał ogromną rolę jako nauczyciel młodych artystów, którzy przyjeżdżali do jego atelier z całego świata. Paulina Kurc-Maj (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty