Fernand Léger

Rysunek - ilustracja do manifestu Tadeusza Peipera „Nowe usta”

Udostępnij:
Datowanie: 1920-1925
Technika: rysunek
Materiały: tusz, papier
Rozmiar:wys. 27,3 cm, szer. 20,9 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2121

Opis dzieła

Rysunek Fernanda Légera został zakupiony przez poprzedniego właściciela ze spuścizny po Janie Brzękowskim. Jest projektem ilustracji do manifestu poetyckiego Tadeusza Peipera „Nowe usta”. Rozprawa Peipera ukazała się drukiem we Lwowie w 1925 roku, w publikacji wykorzystano ten rysunek, jak i dwa inne tego samego artysty.

Rysunek jest świetnym przykładem międzynarodowej współpracy artystów awangardy europejskiej. Nie jedynym zresztą, w kolekcji Muzeum Sztuki znajduje się także projekt okładki do tomiku Jana Brzękowskiego „Na katodzie” (1926), autorstwa Fernanda Légera, ofiarowany wraz z kolekcją grupy „a.r.”.

Wystawy

Papież Awangardy. Tadeusz Peiper w Polsce, Hiszpanii, Europie [2015-05-27-2015-09-06]
Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta [2017-10-27-2018-02-04]

Fernand Léger

Jego twórczość związana jest z kubizem. Kompozycje Légera pozostawały jednak w rozdźwięku z założeniami malarstwa Pabla Picassa i Georgesa Braque’a. Cylindryczne kształty, które stosował, określano mianem „tubizmu”. W okresie międzywojennym, kiedy wykształcił charakterystyczną dla siebie „techniczną” stylistykę i tematykę prac, zainteresował się też kinem. Jego "Balet mechaniczny" (1924) to jeden z ważniejszych filmów eksperymentalnych. Odegrał ogromną rolę jako nauczyciel młodych artystów, którzy przyjeżdżali do jego atelier z całego świata. Paulina Kurc-Maj (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki...