Katarzyna Kobro
Kompozycja przestrzenna (8)
Datowanie: | ca. 1932 |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | stal, farba olejna |
Rozmiar: | wys. 10 cm, szer. 24 cm, głęb. 15 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1967 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/42 |
Opis dzieła
Opis kuratorski
Najmniejsza z zachowanych architektonicznych „Kompozycji przestrzennych", ocalona przez artystkę ponownie w 1945 roku i przekazana nieco później przyjaznej Lucynie Wegner, żonie malarza Stefana Wegnera. Jedyna z zachowaną oryginalną, monochromatyczną (biel) warstwą malarską. Asymetryczna, horyzontalna, zestawiona z regularnych, geometrycznych płaszczyzn łączonych prostopadle na styk, krzyżujących się lub nadwieszonych odcinkowo spłaszczonym półłukiem. Poprzedzona zapewne modelem wykonanym z materiałów mniej trwałych od metalu, być może wykorzystanym jako szkielet modelu „Projektu przedszkola funkcjonalnego", co tłumaczyłoby jej niewielkie wymiary przystosowane do przeniesienia w nie znanej nam skali. Jak zauważył J. Zagrodzki „wykonana ściśle według skali obliczeniowej podanej w Kompozycji przestrzeni ...”. Była pokazana w grupie 5 „Kompozycji przestrzennych" na Salonie Plastyków, Warszawa 1936.
(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin, kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 135)
Opis prosty
„Kompozycja przestrzenna (8)" jest najmniejszą z zachowanych architektonicznych „Kompozycji przestrzennych". Została ocalona przez artystkę w 1945 roku i przekazana później przyjaciółce Lucynie Wegner, żonie malarza Stefana Wegnera. Jako jedyna kompozycja ma zachowaną oryginalną, monochromatyczną warstwę malarską. Rzeźba jest asymetryczna, horyzontalna, ażurowa i otwarta z każdej strony na przestrzeń. Poszczególne płaszczyzny mają regularny, geometryczny kształt. Połączone zostały prostopadle na styk, krzyżują się lub są nadwieszone odcinkowo spłaszczonym półłukiem. Kompozycja przestrzenna (8) prawdopodobnie była poprzedzona modelem wykonanym z materiałów mniej trwałych od metalu. Mogła być wykorzystana jako szkielet modelu „Projektu przedszkola funkcjonalnego”, to tłumaczyłoby jej niewielkie wymiary przystosowane do przeniesienia w nieznanej nam skali. Wykonana według reguł matematycznych zawartych w rozprawie teoretycznej Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego „Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego"..Rzeźba była pokazana w grupie 5 „Kompozycji przestrzennych„ na „Salonie Plastyków” w Warszawie w 1936 roku. W 1967 roku została zakupiona do kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Katarzyna Kobro była jedną z inicjatorek Grupy „a.r.". Artystka uważała, że rzeźbę należy uwolnić od przymusu bycia bryłą. Według niej rzeźba stanowi równoprawny element przestrzeni, współistnieje z przestrzenią, która ją otacza i się z nią przenika. Każdy element kompozycji jest tak samo ważny.
Autor skryptu: Maja Pawlikowska
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Katarzyna Kobro zrobiła rzeźbę z metalu. Pomalowała metal na kolor biały. Część rzeźby ma kształt odwróconej litery U. Litera U jest łukiem łączącym wszystkie części rzeźby. Jest to rzeźba abstrakcyjna. Nie przedstawia rzeczy, roślin, zwierząt ani ludzi. Składa się z figur geometrycznych. Są to prostokąty połączone ze sobą pod kątem prostym. Zanim Katarzyna Kobro zrobiła swoją rzeźbę dokładnie obliczyła długości wszystkich odcinków. Rzeźba ma wiele dziur. Przez dziury można zobaczyć co jest za rzeźbą. Niektóre metalowe prostokąty wystają poza rzeźbę. Możemy sobie wyobrazić, że dalej je przedłużamy. Rzeźba poprzez wystające części i dziury łączy się z powietrzem, z przestrzenią. Aby poznać rzeźbę trzeba ją obejrzeć z każdego boku, z góry, z dołu. Rzeźba Katarzyny Kobro stała się pomysłem na budynek przedszkola. Tam, gdzie w rzeźbie były dziury, Katarzyna Kobro zaprojektowała szklane ściany.
Autor skryptu: Małgorzata Wiktorko
Modernizm w Polsce między wojnami 1914-1939 [2022-06-30-2023-04-14]
Organizatorzy życia. De Stijl, polska awangarda i design [2017-11-24-2018-02-25]
Katarzyna Kobro & Władysław Strzemiński. New Art in Turbulent Times [2018-03-10-2018-09-02]
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas [2017-04-25-2017-09-09]
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński
Spatial Affairs [2021-04-08-2021-06-27]
Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy [2019-10-04-2020-02-02]