James Lee Byars
Obiekty z performance'u wykonanego w czasie "Documenta 5" w Kassel w 1972 roku.
| Datowanie: | 1972 |
| Technika: | instalacja |
| Materiały: | metal, fotografia, buty |
| Rozmiar: | wymiary różne |
| Sposób nabycia: | dar |
| Data nabycia: | 12.05.2011 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/553/1-3 |
Opis dzieła
Skromność znoszonych butów kontrastuje ze złotym kolorem i postumentem, na którym zostały wyeksponowane. Przeciwieństwa były charakterystyczne dla twórczości Jamesa Lee Byarsa. Łączył on języki konceptualizmu i minimal-artu, przypisywał jednak materii wymiar duchowy. Inspirował się filozofią Buddyzmu Zen i rytuałami teatru No, które poznał w czasie formacyjnych lat spędzonych w Japonii. Praca jest śladem po jego performansach odbywających się podczas przełomowego dla historii konceptualizmu Documenta 5 w Kassel w 1972 roku, kuratorowanego przez Haralda Szeemanna. Odsyła do tego dokumentalna fotografia, pokazująca artystę w tworzącym jego osobistą mitologię stroju: wysokim kapeluszu i garniturze. Można tu odnaleźć kluczowe dla praktyki Jamesa Lee Byarsa pytania o szczególną aurę dzieła sztuki i pozycję artysty czy relacje twórcy z instytucją i z publicznością.
W jakim pięknym miejscu jesteśmy [2022-03-18-2022-05-15]
