James Lee Byars

Obiekty z performance'u wykonanego w czasie "Documenta 5" w Kassel w 1972 roku.

Udostępnij:
Datowanie: 1972
Technika: instalacja
Materiały: metal, fotografia, buty
Rozmiar:wymiary różne
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 12.05.2011
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/553/1-3

Opis dzieła

Skromność znoszonych butów kontrastuje ze złotym kolorem i postumentem, na którym zostały wyeksponowane. Przeciwieństwa były charakterystyczne dla twórczości Jamesa Lee Byarsa. Łączył on języki konceptualizmu i minimal-artu, przypisywał jednak materii wymiar duchowy. Inspirował się filozofią Buddyzmu Zen i rytuałami teatru No, które poznał w czasie formacyjnych lat spędzonych w Japonii. Praca jest śladem po jego performansach odbywających się podczas przełomowego dla historii konceptualizmu Documenta 5 w Kassel w 1972 roku, kuratorowanego przez Haralda Szeemanna. Odsyła do tego dokumentalna fotografia, pokazująca artystę w tworzącym jego osobistą mitologię stroju: wysokim kapeluszu i garniturze. Można tu odnaleźć kluczowe dla praktyki Jamesa Lee Byarsa pytania o szczególną aurę dzieła sztuki i pozycję artysty czy relacje twórcy z instytucją i z publicznością.

Wystawy

W jakim pięknym miejscu jesteśmy [2022-03-18-2022-05-15]

James Lee Byars

James Lee Byars (10 kwietnia 1932 Detroit, Michigan # 23 maja 1997 Kair, Egipt) konceptualista, autor instalacji i wielu performance`ów. W latach 1957-67 mieszkał w Kyoto, studiując Zen i Shinto, zajmując się związanymi z nimi rytuałami i medytacją. Stąd w jego pracach obecny jest silny wątek wschodniej, azjatyckiej duchowości i estetyki. Interesował go również japoński teatr No, z którego tradycji czerpał formalne aspekty swoich prac - maski, ograniczenie do minimum dekoracji, atrybutów użytych do przedstawienia.

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także