Udostępnij:
Datowanie: 1937
Technika: film czarno-biały bez dźwięku, zapis cyfrowy (przeniesiony z taśmy filmowej 16 mm)
Materiały: pamięć flash (pendrive USB)
Rozmiar:min. 5 min, sekundy 26
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 19.01.2018
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/130

Opis dzieła

Film Woda jest obrazem dokumentalnym, który wykorzystuje elementy filmu eksperymentalnego i zabiegi formalne znane z fotografii artystycznej. Jest to wizualna opowieść o wodzie. Powstał w ramach działalności Lwowskiego Klubu Filmowego, zorganizowanego w 1937 roku przez Witolda Romera. Jego premiera odbyła się jesienią tego roku, a rok później pokazywany był w Budapeszcie na Międzynarodowym Kongresie Filmu Amatorskiego, gdzie zdobył III nagrodę i medal w kategorii filmów montażowych. Janina Mierzecka wspominała, że Romer wykonywał zdjęcia podwodne specjalnie przygotowanym do tego celu aparatem i wzbudziły one entuzjazm widzów. Rzeczywiście, film wyróżnia się przemyślaną formą i nowatorską kompozycją ujęć, która przywodzi na myśl twórczość artystów kręgu tzw. Nowej Rzeczowości. Szczególnie warte uwagi są ujęcia skoków do wody i pływaków pod wodą; nic podobnego nie pojawiło się w kręgu polskiej fotografii artystycznej okresu międzywojennego, co stanowi o wyjątkowości tej pracy.

Film na długi czas pozostawał zapomniany. Jego zdigitalizowana wersja została podarowana do zbiorów Muzeum Sztuki przez wnuczkę autora, a wiosną 2018 roku pokazano go po raz pierwszy po 80 latach; obraz zaprezentowano w Instytucie Polskim w Budapeszcie na wystawie współorganizowanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi, Słowo kłamie – oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918–1939.

Paulina Kurc-Maj

Wystawy

W jakim pięknym miejscu jesteśmy [2022-03-18-2022-05-15]
Przyszłość będzie inna. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918 [2018-02-23-2018-05-27]
Słowo kłamie - oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918-1939 - Budapeszt. [2018-04-11-2018-06-13]

Bibliografia

Adam Sobota, Lwowska fotografia w czasach Drugiej Rzeczypospolitej, [w:] Lwów: miasto, architektura, modernizm, red. Bohdan Cherkes, Andrzej Szczerski, katalog wystawy, pierwsze, Wrocław: Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2016, s. 351-370.,Małgorzata Hend

Witold Romer

Witold Romer był jednym z czołowych twórców eksperymentujących w technice fotografii w kręgu polskiej fotografii artystycznej okresu międzywojennego. Pochodził z Lwowa, był synem wybitnego polskiego geografa Eugeniusza Romera. Uczył się fotografii, którą zajmował się już w latach 20., i ukończył studia na Wydziale Chemii Technicznej Politechniki Lwowskiej. _x000D_ W latach 30. prowadził na Politechnice Lwowskiej Zakład Fotografii, a po drugiej wojnie światowej był profesorem Katedry Fotomechaniki Politechniki Wrocławskiej. Początkowo eksperymentował z artystycznymi technikami fotograficznymi stosowanymi przez piktorialistów, używając...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji