Witold Romer
Woda
| Datowanie: | 1937 |
| Technika: | film czarno-biały bez dźwięku, zapis cyfrowy (przeniesiony z taśmy filmowej 16 mm) |
| Materiały: | pamięć flash (pendrive USB) |
| Rozmiar: | min. 5 min, sekundy 26 |
| Sposób nabycia: | dar |
| Data nabycia: | 19.01.2018 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/130 |
Opis dzieła
Film Woda jest obrazem dokumentalnym, który wykorzystuje elementy filmu eksperymentalnego i zabiegi formalne znane z fotografii artystycznej. Jest to wizualna opowieść o wodzie. Powstał w ramach działalności Lwowskiego Klubu Filmowego, zorganizowanego w 1937 roku przez Witolda Romera. Jego premiera odbyła się jesienią tego roku, a rok później pokazywany był w Budapeszcie na Międzynarodowym Kongresie Filmu Amatorskiego, gdzie zdobył III nagrodę i medal w kategorii filmów montażowych. Janina Mierzecka wspominała, że Romer wykonywał zdjęcia podwodne specjalnie przygotowanym do tego celu aparatem i wzbudziły one entuzjazm widzów. Rzeczywiście, film wyróżnia się przemyślaną formą i nowatorską kompozycją ujęć, która przywodzi na myśl twórczość artystów kręgu tzw. Nowej Rzeczowości. Szczególnie warte uwagi są ujęcia skoków do wody i pływaków pod wodą; nic podobnego nie pojawiło się w kręgu polskiej fotografii artystycznej okresu międzywojennego, co stanowi o wyjątkowości tej pracy.
Film na długi czas pozostawał zapomniany. Jego zdigitalizowana wersja została podarowana do zbiorów Muzeum Sztuki przez wnuczkę autora, a wiosną 2018 roku pokazano go po raz pierwszy po 80 latach; obraz zaprezentowano w Instytucie Polskim w Budapeszcie na wystawie współorganizowanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi, Słowo kłamie – oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918–1939.
Paulina Kurc-Maj
W jakim pięknym miejscu jesteśmy [2022-03-18-2022-05-15]
Przyszłość będzie inna. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918 [2018-02-23-2018-05-27]
Słowo kłamie - oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918-1939 - Budapeszt. [2018-04-11-2018-06-13]
Adam Sobota, Lwowska fotografia w czasach Drugiej Rzeczypospolitej, [w:] Lwów: miasto, architektura, modernizm, red. Bohdan Cherkes, Andrzej Szczerski, katalog wystawy, pierwsze, Wrocław: Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2016, s. 351-370.,Małgorzata Hend
