Krzysztof Pruszkowski
Canada
Datowanie: | 1996-1999 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | z passe-partout: wys. 45,2 cm, szer. 56,5 cm; bez passe-partout: wys. 31 cm, szer. 45 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 31.12.2003 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2888 |
Opis dzieła
„Canada" to czarno-biała fotografia przedstawiająca perspektywę drogi. Kompozycja powstała podczas podróży, poprzez wielokrotne nałożenie ujęć drogi, na tym samym filmie. Praca wpisuje się w obszerny zespół realizacji, które Krzysztof Pruszkowski nazywa „fotosyntezami". Artysta tworzy je od 1975 roku, nakładając systematycznie na jednym filmie wiele różnych sytuacji czasowo-przestrzennych, połączonych w obrazie przez spójność tematyczną albo formalną. W ten sposób powstają „obrazy syntetyczne”, ukazujące rzeczywistość czysto fotograficzną. Do ich stworzenia Pruszkowski wykorzystuje fotografie z prasy, czy też dzieła sztuki lub ich reprodukcje, robi również zdjęcia w podróży. Prowadzi też często dialog z realizacjami innych twórców, jak w cyklu „KMK", dla którego punktem wyjścia były fotografie architektury przemysłowej wykonane przez Bernda i Hillę Becherów.
Stosowana przez Pruszkowskiego metoda ma swoje źródła zarówno w piktorializmie i fotograficznych portretach Alvina Langdona Coburna z początków XX wieku, jak i w doświadczeniach awangardy – od futurystycznych praktyk Marcela Duchampa, przez działalność kubistów i formalne eksperymenty Bauhausu ze szczególnym uwzględnieniem prac Laszlo Moholy-Nagy'a, po rozważania dotyczące granic sztuki u konceptualistów. Artystę interesuje zjawisko syntezy obrazu oraz poszukiwanie nowych walorów fotografii, przełamujących jej schematyczne pojmowanie jako narzędzia precyzyjnie odtwarzającego przedmioty. Stricte fotograficzna rzeczywistość, którą udaje mu się w ten sposób osiągnąć, jest oderwana od realności obiektu, który staje się ledwie rozpoznawalny przez będące wynikiem multiplikacji drżenie i nieczytelną migotliwość konturów. Jak zauważa Jolanta Męderowicz, artysta dąży do „przełamywania >>materialności<< obrazu fotograficznego w jego fizykalnym rejestrowaniu świata” („KMK. Konstrukcja Materializacji Koncepcji", Galeria Grodzka, Lublin, 1991). Zarówno przestrzeń, jak i czas, tak kluczowe dla fotografii, zostają w „fotosyntezach” zrelatywizowane – czas traci swój linearny charakter, a przestrzeń niweluje się poprzez wielokrotne nałożenie na siebie obiektów. Prace z cyklu sytuują się na granicy figuratywności i abstrakcji, a niejednokrotnie na ich treść naprowadzają jedynie tytuły.
Dorota Stolarska - Kultys
Opis prosty
„Canada" to czarno-biała fotografia. Obraz przedstawia drogę. Fotografia powstała podczas podróży. Są to wielokrotnie nałożone ujęcia drogi, na tym samym filmie. Praca wpisuje się w obszerny zespół realizacji, które Krzysztof Pruszkowski nazywa „fotosyntezami". Artysta tworzy je od 1975 roku. Wszystkie powstały poprzez nakładanie na siebie wielu ujęć.
Dorota Stolarska-Kultys
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Krzysztof Pruszkowski jest fotografem. Jego fotografie są abstrakcyjne. Trudno domyślić się, co przedstawiają. Można zgadywać. Pomaga tytuł nadany fotografii przez artystę. Fotografia nosi tytuł „Canada”, czyli Kanada. W tym kraju zimy są długie, srogie i śnieżne. Na wypełnionym bielą zdjęciu możemy zobaczyć zimowy krajobraz. Widać zarys drogi. Wszystko jest zasypane śniegiem, trwa zawieja. Tak artysta wyobraża sobie Kanadę.
Maciej Cholewiński, konsultacja ekspercka: Aleksandra Oszczęda.
Audiodeskrypcja
Autor: Krzysztof Pruszkowski
Tytuł: „Canada"
Czas: 1996-99
Technika: fotografia czarno biała na papierze
Wymiary: z passe-partout - wysokość 45,2 cm, szerokość 56,5 cm, bez passe-partout -wysokość 31 cm, szerokość 45 cm
Praca Krzysztofa Pruszkowskiego to pozioma prostokątna czarno biała odbitka na błyszczącym papierze z białym marginesem. Fotografia jest abstrakcyjną, symetryczną kompozycją. Ze środka górnej krawędzi zdjęcia rozchodzą się promieniście do boków i dołu proste linie w różnych odcieniach szarości. Wyraźnie ciemniejsze smugi zmierzają w kierunkach dolnych narożników oraz przecinają boczne krawędzie powyżej połowy wysokości. Praca w swojej ziarnistości nieco przypomina rysunek ołówkiem. Jest to jednak obraz powstały poprzez wielokrotnie nałożone na siebie ujęcia drogi.
Po reportażowo – socjologicznych cyklach realizowanych w latach 70-tych artysta rozwinął autorską koncepcję fotografii nazywaną „fotosyntezami". Polegała ona na wielokrotnym fotografowaniu tego samego kadru – obiektu, pejzażu, portretu, by w procesie wywoływania nałożyć je na siebie uzyskując swoistą syntezę obrazu.
Agnieszka Wojciechowska-Sej, konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska.
Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN