Katarzyna Kobro
Kompozycja przestrzenna (1)
Datowanie: | 1925 |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | stal, farba olejna |
Rozmiar: | wys. 14 cm, szer. 39,5 cm, głęb. 53,5 cm |
Data nabycia: | 15.12.1945 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/15 |
Opis dzieła
(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: „Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin", kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 127-128 )
Opis prosty
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
„Kompozycja przestrzenna (1)" prawdopodobnie była wystawiana w latach 1926-1932 jako „Rzeźba", „Rzeźba przestrzenna" lub„Kompozycja". Należy do serii 6 „Kompozycji przestrzennych". Każdą pracę z tego cyklu charakteryzuje budowa architektoniczna, statyczność, „antygrawitacyjność” oraz potencjalna i konceptualna opcja rozwijania się w przestrzeni. Konstrukcja rzeźby polega na zestawianiu pod kątem prostym w trzech podstawowych wymiarach (wysokości, szerokości, długości) płaskich lub wygiętych łukiem, prostokątnych płaszczyzn z blachy. Pracę cechuje proporcjonalność i otwarcie na przestrzeń z rożnych punktów widzenia, ażurowość. Powietrze może swobodnie przepływać pomiędzy poszczególnymi płaszczyznami. Proporcje i rytmy w rzeźbach Katarzyny Kobro podlegają zasadom złotego podziału.„Kompozycja przestrzenna (1)" jest tylko częściowo otwarta na przestrzeń, a jej „strefy rzeźbiarskiej” nie da się zamknąć w czystym graniastosłupie czy sześcianie. Proporcje całości i poszczególnych elementów oparte są jeszcze na dość trudno definiowalnym stosunku. Monochromatyzm (biel) „Kompozycji przestrzennej (1)" jest zgodny z teoretycznymi założeniami Katarzyny Kobro w myśleniu o rzeźbie.
Katarzyna Kobro była jedną z inicjatorek grupy „a.r.". Artystka uważała, że rzeźbę należy uwolnić od przymusu bycia bryłą. Według niej rzeźba stanowi równoprawny element przestrzeni, współistnieje z przestrzenią, która ją otacza i się z nią przenika. Każdy element kompozycji jest tak samo ważny.
Autorka skryptu: Maja Pawlikowska
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu
Katarzyna Kobro zrobiła rzeźbę z metalu. Pomalowała metal na kolor biały. Jest to rzeźba abstrakcyjna. Nie przedstawia rzeczy, roślin, zwierząt ani ludzi. Składa się z figur geometrycznych. Są to prostokąty połączone ze sobą pod kątem prostym. Część rzeźby jest nieco wyższa. Część wyższa rzeźby połączona jest z niższą łukiem. Zanim Katarzyna Kobro zrobiła swoją rzeźbę, dokładnie obliczyła długości wszystkich odcinków. Rzeźba może być pomysłem na budynek. Rzeźba składa się jakby z dwóch pokojów. Aby poznać rzeźbę trzeba ją obejrzeć z każdego boku, z góry, z dołu i zajrzeć do środka.
Autorka skryptu: Małgorzata Wiktorko
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Inventing Abstraction, 1912 - 1925
Katarzyna Kobro (1898-1951). W setną rocznicę urodzin. [1998-10-21-1999-01-17]
Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [1956-12-01-1957-01-01]
Precurseurs de l'art abstrait en Pologne. [1957-02-01]
Constructivism in Poland 1923-1936, Blok, Praesens, „a.r.”,
Konstruktivismen i Polen 1923-1936 r. [1975-10-31-1976-01-06]
Konstruktywizm w Polsce 1923-1936 r. ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi [1978-04-01]
L'Avanguardia Polacca 1910-1978. S. I. Witkiewicz, costructivismo, artisti contemporanei [1979-01-27-1979-03-04]
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas [2017-04-25-2017-09-09]
Katarzyna Kobro & Władysław Strzemiński. New Art in Turbulent Times [2018-03-10-2018-09-02]
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [2018-10-24-2019-01-14]
Kobro & Strzemiński - A Polish Avant-garde [2019-03-23-2019-06-30]
Group Dynamics - Collectives of Modernist Period [2021-10-19-2022-04-24]
Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy [2019-10-04-2020-02-02]
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
Zagrodzki Janusz, Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni, Warszawa : PWN, 1984 r, s. 79.,Grzechca Ursula, Kobro (Katarzyna Kobro-Strzemińska) und die konstruktivistische Bewegung, Munster : Westfalische Wilhelms-Uniwersitat, 1986 r, s. 12-13.,Turowski A