Władysław Strzemiński, Teoria widzenia (rękopis), 1947
autor: | Władysław Strzemiński |
tytuł: | Władysław Strzemiński, Teoria widzenia (rękopis), 1947 |
adres wydawniczy: | Łódź |
rok powstania: | 1947 |
rodzaj dokumentu: | rękopis |
adnotacja: | Rękopis liczy 134 karty pisanych ołówkiem, uzupełnionych w kilku miejscach wklejonymi, przepisanymi na maszynie do pisania fragmentami oraz pośpieszenie szkicowanymi rysunkami. |
sygnatura: | Sygn. D.S. 387 |
Opis
To najsłynniejsze dzieło teoretyczne Władysława Strzemińskiego. Omawiał jego rozdziały ze studentami podczas zajęć w prowadzonych w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi już w 1947 roku. „Teoria widzenia” swój ostateczny kształt przybrała około 1950 - 1952 roku, stając się w istocie polemiką z absurdami komunistycznej doktryny i jej praktyki widzenia sztuki. Strzemiński odkrywa w niej prawa rządzące tworzeniem i postrzeganiem dzieł w różnych epokach, zaczynając od uwarunkowań biologiczno-fizycznych (budowa oka), na kulturowych kończąc, pokazując jak na odbiór dzieła wpływa „świadomość wzrokowa”, czyli suma doświadczeń wizualnych możliwa do osiągnięcia w danym czasie. Są to więc rozważania łączące w sobie wiedzę z tak różnych dziedzin jak optyka (przypomnieć warto, że Strzemiński ukończył wojskowe studia politechniczne), historia sztuki czy… socjologia i antropologia.
Do Muzeum trafiło jako dar na mocy testamentu Niki Strzemińskiej.
Maciej Cholewiński
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN