Sanja Iveković
Personal cuts
| Datowanie: | 1982 |
| Technika: | film barwny z dźwiękiem, found footage, zapis cyfrowy (przeniesiony z zapisu analogowego) |
| Materiały: | pamięć flash (pendrive USB), kaseta MiniDV, płyta DVD |
| Rozmiar: | czas trwania 3 min 43 s min |
| Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
| Data nabycia: | 09.10.2019 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/140 |
Opis dzieła
Pierwsza prezentacja wideo Sanji Iveković miała miejsce w 1982 roku na antenie jugosłowiańskiej telewizji publicznej. W materiale zestawiono sceny, w których artystka rozcinała pończochę naciągniętą na głowę, z archiwalnymi nagraniami podsumowującymi dwie dekady rządów generała Josipa Broz-Tity. Interwencja w oficjalną przestrzeń medialną podważała państwową propagandę i dominujące narracje historyczne, które wykluczają głosy do nich nieprzystające. Pończocha zakrywająca twarz artystki przywodzi na myśl bojowniczą kominiarkę, a powtarzający się gest jej rozcinania odnosi się zarówno do techniki montażu wideo, jak i do fragmentarycznego charakteru historii. Stopniowo odsłaniając twarz, Iveković metaforycznie przywracała widzialność podmiotom nieobecnym w przekazie oficjalnym.
Wideo Personal cuts [Osobiste cięcia] było pierwotnie pokazywane w publicznym programie telewizyjnym. Widzimy na nim twarz artystki zasłoniętą terrorystyczną, czarną pończochą, którą rozcina ona nożyczkami, aż do całkowitego odsłonięcia. W każdej wyciętej dziurze pojawiają się materiały programu telewizyjnego poświęconego historii Jugosławii.
Interwencja w oficjalną przestrzeń medialną przez artystkę to próba odzyskania prawa do opowiadania historii przez podmioty wykluczone, kobiece, ucieleśnione, pojedyncze, nieprzystające. To historia fragmentaryczna, powstająca z cięć w oficjalne narracje, historia do której trzeba wtargnąć, bo jest się do niej niezaproszoną.
Joanna Sokołowska
Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
