Bez tytułu.

Udostępnij:
Datowanie: lata 40. XX w.
Materiały: papier, tusz, karton
Rozmiar:wys. 9,6 cm, szer. 21,2 cm; z passe-partout: wys. 24,4 cm, szer. 33 cm (karton)
Data nabycia: 02.09.2019
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2236/17

Opis dzieła

Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.Pejzaże zakopiańskie Buczkowskiego ukazują panoramiczne widoki gór i fragmentów miasta, również widoki drzew z wnętrza lasu. Są to prace o charakterze szkicowym; stanowią pokłosie pobytów artysty w Zakopanem w latach 40., po zakończeniu działań wojennych.Paweł Polit

Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Powiązane dzieła
Dzieła w tej samej kolekcji
Powiązane obiekty