Jerzy Bereś

Zwid Puławski II

Udostępnij:
Datowanie: 1966
Technika: rzeźba
Materiały: drewno, sznur, kamień, tkanina, farba
Rozmiar:wys. 250 cm, szer. 600 cm, głęb. 50 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 03.05.1979
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/271

Opis dzieła

Zwid Puławski II przypomina archaiczny pług, drewniany obiekt pozornie rodem z wiejskiego obejścia lub gigantyczną procę. Po bliższym przyjrzeniu nabiera raczej cech narzędzia o nieznanej już dziś funkcji, pochodzącego z wyimaginowanego skansenu. Grubo ciosane drewno, do którego Bereś później dodawał polne kamienie, konopne sznury czy jutowe worki, stało się podstawowym materiałem dla rzeźb artysty już pod koniec lat 50. Tworzone w latach 60. Zwidy posiadały w intencji twórcy charakter duchowy: miały w nich tkwić moce przywołujące przeszłość, były rodzajem reliktu najważniejszych ludzkich wartości. Prace z tej serii wskazywały na siły utkwione w dawnych formach życia, ściśle łączących człowieka i ziemię-naturę, które współcześnie uległy zatraceniu, tym samym zubażając istotę człowieczeństwa. Zwidy, dla których przyroda była istotnym punktem odniesienia, artysta często eksponował w naturalnym krajobrazie lub przestrzeni miejskiej.

Ewa Gałązka (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb.[35])

Wystawy

Puławy 66 [2013-06-21-2013-09-23]

Jerzy Bereś

Ukończył rzeźbę na krakowskiej ASP jako student wybitnego rzeźbiarza Xawerego Dunikowskiego, sam jednak nigdy nie uważał się za rzeźbiarza. To twórca niezwykle oryginalny, który wytworzył własny język wypowiedzi, niesprowadzalny do żadnej etykiety. W 1968 r. artysta wykorzystał po raz pierwszy własne nagie ciało, które odtąd stało się niezwykle istotnym medium jego działań. Stopniowo rozwijał koncepcję rzeźby traktowanej jako element szerszego, dynamicznego oddziaływania na widza, wprowadzając akcje o charakterze parareligijnym, nazywane przez niego „mszami”. Celebrował w nich najważniejsze polskie problemy, odwoływał się do...

Inne dzieła tego artysty / artystki