Anna Orlikowska

Autoportret

Udostępnij:
Datowanie: 2005
Technika: film czarno-biały bez dźwięku, zapis cyfrowy
Materiały: płyta DVD
Rozmiar:czas trwania 14 min 6 s min
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 2005
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/23

Opis dzieła

W hierarchii francuskich Salonów portret zajmował wysokie miejsce. W Myślach o naśladowaniu greckich rzeźb i malowideł [Gedanken über die Nachahmung der griechischen Werke in der Malerei und Bildhauerkunst, 1755] Johann Winckelmann twierdził, że najwyższe obowiązujące artystę prawo nakazuje mu czynić portretowanego podobnym i zarazem piękniejszym. W portrecie własnym Anna Orlikowska ani nie odtwarza swojego wyglądu, ani tym bardziej go nie upiększa, jak nakazują reguły akademików. W czarno-białym autoportrecie zaciera indywidualne cechy swojej twarzy. Rozmyta postać artystki przybliża się i oddala od ekranu monitora niczym zjawa. Nasza uwaga bardziej podąża w głąb nieświadomości, ku temu co wyparte bądź niewidoczne, co mogłoby się złożyć na wewnętrzny portret artystki, nie zatrzymując się na fizjonomii bohaterki.

Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 580).

Anna Orlikowska

Artystka multimedialna związana z Łodzią. Twórczość w zakresie fotografii, wideo, instalacji w latach 90. basitka zespołu 19 Wiosen. W latach 1999-2004 studiowała na wydziale grafiki i malarstwa ASP w Łodzi, dyplom w pracowni fotografii użytkowej Grzegorza Przyborka i pracowni fotografii i obrazu video Konrada Kuzyszyna. Wystawy: 2002 – Istota aranżacja wideo- ASP Łódź. 2003 – Wideo i foto Galeria Partes, Łódź Wystawa Zbiorowa Studentów Pracowni Fotografii i Obrazu Wideo, Galeria ON, Poznań I Festiwal Fotografii w Łodzi, Galeria Dialogu 4 Kultur i Fabryka Poznańskiego Wystawa Ogólnopolskiego Pleneru Medialnego w Zakopanem, ASP Kraków. 2004...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty