Stefan Zbadyński
Bez tytułu
Datowanie: | 1977 |
Technika: | fotografia barwna |
Materiały: | tektura, papier fotograficzny |
Rozmiar: | z passe-partout: wys. 32,6 cm, szer. 38 cm; bez passe-partout: wys. 17,2 cm, szer. 23,2 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1984 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/1399 |
Opis dzieła
Przedmioty na fotografiach Stefana Zbadyńskiego wydobywają napięcie między tym, co naturalne, a tym co sztuczne i konwencjonalne. Martwe natury składają się z codziennie używanych sprzętów kuchennych i elementów zastawy stołowej. Wszystkie one są rygorystycznie upozowane, zupełnie inaczej niż na kuchennych pulpitach i blatach stołów w domowej jadalni. W Martwej naturze z wagą pozornie banalny kadr nawiązuje do kompozycji typowych dla XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego. Kiście owoców na lewej szali wagi okazują się plastikowymi atrapami, ale jabłko po prawej stronie jest już jak najbardziej prawdziwe. Inne zdjęcie przedstawia pojemnik sztucznego miodu i sztuczne kwiaty ułożone w plenerze – na terenie pasieki i obok naturalnego plastra miodu z garnącymi się doń pszczołami. W latach 70. XX w. Zbadyński należał do Grupy Roboczej, kręgu fotografów, którzy pytali o relację między rzeczywistością, a jej reprezentacją w sztuce. Podejmując ten problem, uciekali się do utrwalonych konwencji, przesadnego upozowania przedmiotów i stylizacji kadru na teatralne inscenizacje.
Piotr Słodkowski (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 734-735).