Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Stefan Zbadyński

Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: 1977
Technika: fotografia barwna
Materiały:tektura
Rozmiar:szerokość: 23 cm, wysokość: 17,3 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 12.05.1984
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1397
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Przedmioty na fotografiach Stefana Zbadyńskiego wydobywają napięcie między tym, co naturalne, a tym co sztuczne i konwencjonalne. Martwe natury składają się z codziennie używanych sprzętów kuchennych i elementów zastawy stołowej. Wszystkie one są rygorystycznie upozowane, zupełnie inaczej niż na kuchennych pulpitach i blatach stołów w domowej jadalni. W Martwej naturze z wagą pozornie banalny kadr nawiązuje do kompozycji typowych dla XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego. Kiście owoców na lewej szali wagi okazują się plastikowymi atrapami, ale jabłko po prawej stronie jest już jak najbardziej prawdziwe. Inne zdjęcie przedstawia pojemnik sztucznego miodu i sztuczne kwiaty ułożone w plenerze – na terenie pasieki i obok naturalnego plastra miodu z garnącymi się doń pszczołami. W latach 70. XX w. Zbadyński należał do Grupy Roboczej, kręgu fotografów, którzy pytali o relację między rzeczywistością, a jej reprezentacją w sztuce. Podejmując ten problem, uciekali się do utrwalonych konwencji, przesadnego upozowania przedmiotów i stylizacji kadru na teatralne inscenizacje.

Piotr Słodkowski (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 734-735).

Stefan Zbadyński

Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji