Paul Klee

Olbrzymia mszyca [Riesenblattlaus]

Udostępnij:
Datowanie: 1920
Technika: litografia
Materiały: papier, farba graficzna
Rozmiar:wys. 32,5 cm, szer. 24,3 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1982
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/1415

Opis dzieła

Grafika dzięki swej istocie wiedzie w łatwy i naturalny sposób do abstrakcji. Jest w niej zjawiskowość i baśniowość świata wyobraźni oraz wielka precyzja wyrażania go” – pisał Klee w tekście Wyznania twórcy, pochodzącego z tego samego roku co grafika Olbrzymia mszyca. Klee kieruje spojrzenie na drobną rzecz. Wydobywa małą roślinę z jeszcze mniejszym owadem i czyni to obiektem swojej pracy. Nie dokonuje obserwacji okiem zoologa ani botanika, lecz artysty. Ten mały fragment rzeczywistości, ta banalna scena, staje się metaforą pewnej ogromnej, niepojętej prawdy, czy, mówiąc słowami samego autora, „ukrytą w wieloznaczności ostateczną tajemnicą”.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 430)

Paul Klee

Początkowo planował zostać muzykiem, ostatecznie studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u malarza symbolisty Franza von Stucka (1900–01). W 1911 roku został jednym z członków monachijskiego ugrupowania ekspresjonistów – Der Blauer Reiter. Pod wpływem podróży do Tunezji (1914) zmienił swoją twórczość, w której coraz większy nacisk kładł na wartości malarskie i kolor. W latach 20. odegrał bardzo ważną rolę jako wykładowca kursu wstępnego w niemieckiej uczelni Bauhaus oraz teoretyk sztuki. Paulina Kurc-Maj

Inne dzieła tego artysty / artystki