Paul Klee

Dwie fasady [Die 2 Façaden]

Udostępnij:
Datowanie: 1911
Technika: rysunek tuszem
Materiały: papier, tusz
Rozmiar:wys. 10,5 cm, szer. 21,7 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1970
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/289

Opis dzieła

„Temat sam w sobie na pewno jest martwy. To wrażliwość wychodzi w stosunku do tematu na plan pierwszy” – pisał młody Klee w swoim dzienniku. Ten dystans do tematowości i wysuwanie na plan pierwszy wrażliwości jest jedną z głównych cech jego twórczości. W twórczości malarskiej Paula Klee temat jest jedynie pretekstem do wyrażania subtelnych emocji, wrażeń czy odczuć. Szkic krajobrazu miejskiego wykonany jest tuszem niczym dziecinny rysunek na stronie zeszytu szkolnego. Dwie fasady przywodzą na myśl przejście w inny świat, z długą perspektywą i enigmatycznymi figurami ludzi, przychodzącymi z tego odległego miejsca na końcu drogi. Obraz jest całkowicie pozbawiony kontekstu miejsca i czasu, nie sposób rozpoznać tej przestrzeni, napisy na fasadach są zupełnie nieczytelne. Jest to oczyszczona ze zbędnych konkretów poetycka wizja, w której rzeczywistość rozmazuje się niczym rozlany tusz.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 428).

Paul Klee

Początkowo planował zostać muzykiem, ostatecznie studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u malarza symbolisty Franza von Stucka (1900–01). W 1911 roku został jednym z członków monachijskiego ugrupowania ekspresjonistów – Der Blauer Reiter. Pod wpływem podróży do Tunezji (1914) zmienił swoją twórczość, w której coraz większy nacisk kładł na wartości malarskie i kolor. W latach 20. odegrał bardzo ważną rolę jako wykładowca kursu wstępnego w niemieckiej uczelni Bauhaus oraz teoretyk sztuki. Paulina Kurc-Maj

Inne dzieła tego artysty / artystki