Leszek Knaflewski
Bez tytułu (dzidy)
Datowanie: | 1983 |
Technika: | technika mieszana |
Materiały: | metal, drewno, ziemia, taśma klejąca |
Rozmiar: | wys. 154 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1988 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/397/1-14 |
Opis dzieła
Prace pochodzą z okresu współpracy Knaflewskiego z poznańską grupę Koło Klipsa. Artyści pracowali wspólnie nad projektami wystawienniczymi, a w swojej twórczości czerpali z tradycji surrealistycznych. Instalacje powstawały z codziennych przedmiotów, a ich postawą były rysunki Knaflewskiego. W prezentowanych pracach dochodzą do głosu lęki związane z zimną wojną i groźbą nuklearnej katastrofy. Dzidy to prymitywna broń powstała z przeróżnych przedmiotów, które straciły użyteczność w świecie po zagładzie.
Albert Einstein powiedział, że następna wojna (po trzeciej) „będzie toczona na kamienie i pałki”. Na widok rzeźb-przedmiotów wykonanych przez artystów grupy KOŁO KLIPSA, w tym przypadku Leszka Knaflewskiego, chciałoby się dodać „i dzidy”. Przypominają one rekwizyty z filmu o Mad Maxie, wykonane zostały chałupniczo ze wszystkiego, co udało się Autorowi znaleźć, ważne było, aby się trzymały i nadawały do użytku. Mamy w nich drewno, części maszyn, przedmioty zużyte, odpady, powiązane ze sobą byle jak, choć solidnie. Wygląd tej prymitywnej broni jest przerażający – to narzędzie walki, ale i polowania. Jak podkreślali artyści w 1986 r.: „Nasze prace baśń, fantazję wyprowadzają z rzeczywistości. Znoszą granice pomiędzy tym, co nazwane realnym i nierealnym, istniejącym i nieistniejącym. Łączą, a nie dzielą. Wskazują na względność istnienia realnego i realność fantazji w rzeczywistości”.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 936).
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku [2024-04-04-2024-07-28]