Udostępnij:
Datowanie: 1971 r.
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: sznur, płótno fotograficzne
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 11.1972
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/163

Opis dzieła

Powieszone nad sobą zwisające pionowo poduszki są wyeksponowane, tworząc zadziwiającą instalację. Tym bardziej zaskakującą, że wykonane są z fotograficznego płótna, a co więcej, pokryte są wizerunkami, ukazującymi twarze różnych ludzi – tak jakby wyobrażenia, wspomnienia, fantazje wymarzone na jawie czy we śnie przez głowy spoczywające na tych poduszkach zostały wystawione na pokaz. Można ich (jak to poduszek) beztrosko dotknąć. Jest to jeden z eksperymentów, jakie Robakowski na początku lat 70. XX wieku przeprowadzał z fotografią, aby odkryć inne niż konwencjonalne sposoby jej używania (zdjęcie w ramce, albumie lub na ścianie). W wyniku tych poszukiwań wynalazł nową kategorię dzieł – tzw. foto-obiekty. Fotografia mogła w nich łączyć się z przedmiotami codziennego użytku, jak krzesło, a nawet z dmuchanym balonem, by utworzyć głowę. Inne foto-obiekty zakładały możliwość interwencji widzów, stanowiąc jeden z pierwszych przykładów interaktywności w sztuce.

Maria Morzuch (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [351]).

Józef Robakowski
Józef Robakowski

Józef Robakowski  – mieszka i pracuje w Łodzi. Artysta, historyk sztuki, autor filmów, zapisów wideo, cykli fotograficznych, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych. Teoretyk i nauczyciel akademicki. Studiował historię sztuki i muzealnictwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 60. był współzałożycielem kilku grup artystycznych: Oko (1960), ZERO-61 (1961-1969) i Krąg (1965-1967). Inicjator i współzałożyciel Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) oraz Telewizyjnej Grupy Twórczej Stacja...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty