Adam Rzepecki

Czy Adam Rzepecki jest Polakiem?

Udostępnij:
Datowanie: lata 80. XX w.
Technika: diapozytyw barwny
Materiały: diapozytyw
Rozmiar:wys. 2,4 cm, szer. 3,6 cm (każdy slajd)
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 18.08.2015
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/3049

Opis dzieła

W swoich pracach Adam Rzepecki kontestuje uznane autorytety, także te związane ze sztuką. Zrealizował szereg prac, w których parafrazuje gest domalowania wąsów Mona Lisie przez Marcela Duchampa. W serii 32 slajdów Czy Adam Rzepecki jest Polakiem? przekształca oryginalną pracę Leonardo da Vinci. Artysta domalowuje wąsy nie tylko Mona Lisie, ale także Matce Boskiej Częstochowskiej. Narracja zestawu slajdów budowana jest poprzez zestawianie symbolów religijnych, kulturowych, erotycznych z wizerunkiem postaci artysty odgrywającego różne typy tożsamościowe. Rzepeckiego charakteryzuje ironiczny stosunek zarówno do ikon wspólnoty narodowej, jak i obrazów charakterystycznych dla mniejszych grup, także dla samego siebie, co pozwala mu zwrócić uwagę na opresyjność tego, co kolektywne. Artysta ośmiesza symbole, by wydobyć z nich to, co indywidualne.

Aleksandra Jach

Adam Rzepecki
Adam Rzepecki

Artysta w latach 1973–1979 studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Na początku autor fotograficznych ćwiczeń związanych z poznawaniem specyfiki medium, takich jak Autoportret (1979). Od września 1978 do grudnia 1981 roku z upoważnienia członków Grupy Twórczej SEM prowadził Jaszczurową Galerii Fotografii w Krakowie, gdzie do współpracy zaprosił artystów takich jak Zbigniew Warpechowski, Andrzej Partum, Jerzy Bereś, Władysław Kaźmierczak czy Ewa Partum. Miała tam miejsce również jedna z pierwszych wspólnych wystawa Łodzi Kaliskiej - podczas Forum Fotografii Ekspansywnej w październiku 1979.  Od września 1979 roku...

Dzieła w tej samej kolekcji