Jan Bułhak

Kamieniołom

Udostępnij:
Datowanie: lata 30. XX w.
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 23 cm, szer. 31,1 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 17.12.1984
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/1430

Opis dzieła

Bułhak często opowiadał o swoim zachwycie nad przyrodą, szczególnie ojczystą, którego w niewytłumaczalny a naturalny sposób „nabawił się” w sielskim dzieciństwie spędzonym na Wileńszczyźnie. Odczuwana wówczas przez niego całkowita jedność z naturą była stanem idealnym, którego pierwotny smak starał się odnaleźć za pomocą fotografii. Jak pisał: „Tęsknota za ‘krajem lat dziecinnych’ stała się źródłem wszystkich moich pejzaży fotograficznych i słownych”. Bułhak fotografował lód i mróz, upał i chmury, piasek plaż, powierzchnię jezior, bezkres pól, sylwety drzew... również kamieniołom, który szczególnie na tym zdjęciu wygląda jak fragment monumentalnej świątyni, zbudowanej w przypominającym gotyk stylu – strzelistym, ale pozbawionym ostrych łuków.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 366).

Wystawy

Czuła uwaga. Urszula Czartoryska wobec fotografii [2021-05-28-2021-09-05]

Jan Bułhak

Urodzony w Ostaszynie na Ziemii Nowogrodzkiej, zm. w Giżycku, studiował filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim, kształcił się w pracowni Hugo Erfurtha w Dreźnie. Kierował Zakładem Fotografii Artystycznej na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Założyciel i prezes Fotoklubu Wileńskiego (1927), współzałożyciel Fotoklubu Polskiego (1929) i ZPAF (1947). Twórca fotografiki i fotografii ojczystej. Przez większość życia związany z Wilnem.    

Inne dzieła tego artysty / artystki