Karol Hiller
Szofer
Datowanie: | 1922 - 1924 r. |
Technika: | litografia |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 16 cm, szer. 11 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 27.11.1945 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/145 |
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
Karol Hiller:
● był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
● urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
● studiował:
- chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
- budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
- malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
● w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
● naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.
Opis dzieła:
● Szofer to grafika; kiedy artysta chce mieć dużo takich samych obrazów, robi grafikę; grafika to odbijanie tego samego obrazu;
● artysta zrobił ją w technice litografii → namalował obraz na gładkiej kamiennej płycie, a potem odbił go czarną farbą na jasnym papierze;
● to dzieło sztuki przedstawiającej → scena rodzajowa → pokazuje człowieka w konkretnej sytuacji;
● bohater grafiki to człowiek, który jedzie samochodem → to szofer/kierowca; jedzie przez miasto → Łódź;
● na górze widać drzewa, na dole widać budynki fabryk i fabryczne kominy;
● artysta narysował dużo skośnych linii; niektórzy widzą w tej grafice ruch → ten ruch oddaje miejski ruch uliczny w Łodzi;
● Karol Hiller w grafice Szofer naśladuje futuryzm;
● futuryzm był kierunkiem w sztuce; ważne elementy futuryzmu:
- maszyny → np. samochód,
- prędkość → np prędkość samochodu,
- miasto, rozwój i przyszłość.
Autor skryptu: Leszek Karczewski
Audiodeskrypcja
Karol Hiller to artysta malarz, grafik, pedagog i animator życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie. Urodzony w Łodzi w 1891 roku, po I wojnie światowej na stałe osiadł w Łodzi. Artysta opracował nową technikę łączącą fotografię, malarstwo i rysunek. Nazywała się heliografika. Został zamordowany w podmiejskim lesie koło Łodzi. Po II wojnie światowej wdowa po artyście przekazała spuściznę po artyście Muzeum Sztuki w Łodzi.
Praca Szofer to grafika wykonana w technice litografii. Jest jedną z ilustracji umieszczonych w tomiku wierszy Sadza i złoto wydanym w 1926 roku. Przedstawiony Szofer mknie przez miasto. Nad głową kierowy – kanciaste drzewa. U dołu budynki, których trójkątne dachy i wysokie kominy fabryk zdają się kłuć jak szpikulce koła samochodu. Liczne dynamiczne linie ukośne potęgują wrażenie ruchu i szybkości. Praca jest dynamiczna, widoczna inspiracja futuryzmem. Kierunkiem w sztuce, który głosił kult maszyn, fascynował się ruchem, prędkością i przyszłością. W pracy widać wrażenie ruchu, że mężczyzna faktycznie jedzie samochodem, a nie stoi. To pokazuje inspirację, nawiązanie do futuryzmu. Futuryzm to kierunek w sztuce współczesnej, który lubił maszyny, uważano że są one wyjątkowe i ważne, lubił ruch, prędkość i przyszłość, czyli to co dopiero może zostać wynalezione. Łódź była szybko rozwijającym się miastem, a „Ruch uliczny w Łodzi ma zgoła odrębny rytm i tętno. Łodzianin zawsze pędzi. Ta dynamika ruchu ulicznego odbija tym bardziej na tle niewzruszonych masywów kamiennych” pisała Maria Rubczyńska w cyklu Sztuki plastyczne w 1967 roku. (To cytat. Maria Rubczyńska napisała cykl tekstów pod tytułem Sztuki plastyczne w 1967 roku. W tekście pisze o tym, że w Łodzi widać dużo pojazdów, pędzących samochodów, a tłem do tego jest architektura miasta, która jest stabilna i niezmienna.)
Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Modernizm w Polsce między wojnami 1914-1939 [2022-06-30-2023-04-14]
Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908-1928 [2019-03-05-2019-06-09]
Awangarda i państwo [2018-10-26-2019-01-27]
Wiadomości Literackie, Witold Wandurski, Sadze i złoto, Karol Hiller - ilustracja, 15.11.1925.