Karol Hiller

Tragarz

Udostępnij:
Datowanie: 1922 - 1924 r.
Technika: litografia
Materiały: papier
Rozmiar:wys. 15,2 cm, szer. 10,2 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 27.11.1945
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/143

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:
Karol Hiller:
●    był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
●    urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
●    studiował:
-    chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
-    budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
-    malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
●    w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
●    naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.

Opis dzieła:
●    Tragarz to grafika; kiedy artysta chce mieć dużo takich samych obrazów, robi grafikę; grafika to odbijanie tego samego obrazu;
●    artysta zrobił ją w technice litografii → namalował obraz na gładkiej kamiennej płycie, a potem odbił go czarną farbą na jasnym papierze;
●    to dzieło sztuki przedstawiającej → scena rodzajowa → pokazuje człowieka w konkretnej sytuacji;
●    bohater grafiki to człowiek, który niesie bagaż →  tragarz; jest zgięty, bo pracuje ponad siły; ugina się pod ciężarem materiału → bawełny; bawełna była produkowana w Łodzi;
●    za postacią tragarza widać kamienice i fabryki z dymiącymi kominami → to miasto Łódź → rozwija się dzięki pracy ludzi.

Autor skryptu: Leszek Karczewski

Audiodeskrypcja

Litografia ta inspirowana jest obserwacjami zawartymi w cyklu Sztuki plastyczne w Łodzi. Fragment opisuje ulicę Piotrkowską: „paszczy bawełnianego potwora, którego szczęki stale coś żują, gniotą one zgarbionych tragarzy, dźwigających, jak żuki, ciężary objętością czterokrotnie ich przewyższające.” (To cytat. Autor tekstu porównuje Łódź do paszczy bawełnianego potwora, wykonanego z bawełny.) Łódź była najważniejszym miastem przemysłu włókienniczego, a ulica Piotrkowska najważniejszą ulicą miasta. To na tej ulicy często można było kiedyś spotkać ludzi, którzy pracowali w przemyśle włókienniczym, nosili belki bawełny, nosili tkaniny bawełniane. Na litografii artysta pokazał tragarza, czyli człowieka, który dźwiga bele tkaniny bawełnianej. Widać, że jest mu ciężko.

Tragarz przedstawiony na litografii ugina się pod ciężarem kuponów bawełny. W tle fasada(budowa) kamienicy, za nią kominy fabryczne, z których unosi się dym. Młode drzewko wsparte o palik daje nadzieję na poprawę. Kształty na pracy są uproszczone i zgeometryzowane. (Artysta na pracy umieścił małe drzewo, to symbol lepszego życia, poprawy w życiu, lepszej przyszłości. Kształty, których użył artysta w swojej litografii są proste, nieskomplikowane, podstawą są figury geometryczne. Postać jest powiększona w stosunku do budynków, które są w tle. Perspektywa hierarchiczna (perspektywa hierarchiczna to sposób pokazania przestrzeni w sztuce, element ważniejszy jest większy w stosunku do innych elementów obrazu. Na litografii największy jest człowiek, czyli jest najważniejszy.) pokazuje, że człowiek jest ważniejszy od budynków, fabryk. To właśnie dzięki ciężkiej pracy robotników, miasto się rozwija. Niestety często okupione jest to pracą ponad ludzkie siły.
Karol Hiller często poruszał temat trudnych warunków pracy w przemysłowej Łodzi. Jego rodzice również ciężko pracowali, by zapewnić godne warunki dla piątki swoich dzieci, z których Karol Hiller był najstarszy.

Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk

Wystawy

Awangarda i państwo [2018-10-26-2019-01-27]

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...