Stanisław Markowski

Reportaż: Gdańsk-sierpień 80 (Hasła)

Udostępnij:
Datowanie: 1980
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 20 cm, szer. 28,9 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1980
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/574

Opis dzieła

Fotografie wykonane są z perspektywy uczestnika rejestrowanych wydarzeń. Przedstawiają chwytane na gorąco protesty robotnicze. To kronika strajku sierpniowego w Gdańsku i manifestacji ulicznych w Nowej Hucie. Fotografie ukazują nastrój oczekiwania i radości z osiągniętego porozumienia i – niedługo później – budowanie barykady w jego obronie. Rejestracja tych wydarzeń miała charakter polityczny – upubliczniała je.


„Przyjrzyjmy się dramaturgii fotografii Biegańskiego, Górki i Markowskiego. Rozpoznajmy dni niepokoju, godziny napięcia, minuty wzniosłości i radości – w tej wielkiej zbiorowości robotniczej, która wzięła w swe ręce sprawy odnowy Rzeczypospolitej” – pisała Urszula Czartoryska przy okazji wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1980 r. Prace Górki, Markowskiego i Biegańskiego kontynuują dobre tradycje fotografii reporterskiej. Zostały one docenione przez najważniejszą polską teoretyczkę i historyczkę fotografii, Urszulę Czartoryską i umieszczone w kolekcji Muzeum Sztuki, w stworzonym przez nią Dziale Fotografii i Technik Wizualnych. Czartoryska widziała w nich pewien „sejsmograf życia społecznego”, niezwykle ważną kronikę, która nie była tylko „dokumentem wydarzeń, ale przede wszystkim istotną dla – weryfikowanej obecnie – postawy moralnej dziennikarzy”.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 914-917)

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2024-01-07]

Stanisław Markowski

Urodził się w Częstochowie. Fotograf związany z Krakowem. W latach 1967-72 studiował geografię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Debiutował w 1970 autorskimi wystawami problemowymi - Na godzinę przed..., Klimaty Krakowa oraz Przedmieścia, a następnie uczestniczył w licznych wystawach w kraju i za granicą: Wystawa Fotografii Polskiej, Francja (1976), Pokaz Grupy Roboczej, Kraków-Warszawa (1976/77), Photography as Art - Art as Photography 2, Kassel (1977), Ikiru, Tokio (1978 Nagroda Specjalna japońskiej Fundacji Fotografii), wystawa poplenerowa Zabytki Krakowa, Galeria ZPAF w Krakowie (1979), Wystawa fotografii Okręgu Krakowskiego ZPAF, Galeria ZPAF w...

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty