Stanisław Markowski
Nowa Huta, 13 IV 1983, budowa barykady
Datowanie: | 1983 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 27,2 cm, szer. 36,8 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 09.08.1990 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2356 |
Opis dzieła
„Strzelanie do ruchomego celu stanowi jedną z wyższych umiejętności, ale strzelanie do celu, który strzela do Ciebie, to dopiero prawdziwa sztuka! Takie myśli muszą przychodzić do głowy każdemu, kto ogląda widziane niejako z wewnątrz fotograficzne obrazy walki zdesperowanego polskiego społeczeństwa z komunistyczną przemocą” – pisał Andrzej Wajda o serii zdjęć dokumentujących wydarzenia w Krakowie w 1982 r. Polityczno-społeczne wydarzenia lat 80. XX w. stały się przełomem w twórczości Markowskiego. Z poszukującego pasjonata fotografii stał się zaangażowanym dokumentalistą przełomowych wydarzeń walki o wyzwolenie spod reżimu komunistycznego. Jego fotografie opowiadają o sytuacjach, które miały być zapomniane lub wręcz nigdy niepoznane przez społeczeństwo. Ta dokumentacja nie była więc tylko formą twórczości, ale aktem politycznym, sposobem walki z systemem posługującym się manipulacją i dezinformacją.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 948-949).
Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]