Jacek Sienicki
Mięso
Datowanie: | 1986 - 1987 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | płótno, farba olejna |
Rozmiar: | wys. 46 cm, szer. 55,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 29.12.1989 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/1841 |
Opis dzieła
„Mięso" to obraz olejny na płótnie przedstawiający umieszczony centralnie, brunatno-czerwony malowany fakturowo nieregularny kształt. Jest otoczony biało-różową, kładzioną gładko płaszczyzną. W najbliższym sąsiedztwie centralnego elementu tło przechodzi w technikę impastową. Obiekt malowany z natury ujęty został syntetycznie, co czyni kompozycję niemalże abstrakcyjną. Obraz należy do większej serii prac stanowiących swego rodzaju studium ochłapu mięsa, zainspirowanych podejmującymi ten sam temat płótnami Chaima Soutine'a. Podobnie jak francuski malarz, Jacek Sienicki ukazuje mięso w sposób ekspresyjny, niemalże drapieżny, co uwydatnione zostaje „gęsto” opracowaną, podkreślającą jego materialność płaszczyzną. Autor nakłada farbę w sposób zdecydowany, szerokimi, grubymi pociągnięciami narzędzia, zapewne szpachli. Nawarstwia ją i pozostawia w niej głębokie nacięcia. Równie istotne miejsce co faktura odgrywa w pracy kolor. Sienicki posługuje się ograniczoną, złamaną paletą barwną. W swoich kompozycjach operuje kontrastami, stając się oddać światło załamujące się w strukturze tkanek. Sposób w jaki ukazuje ochłap jest wyjątkowo sensualny, podkreślający jego organiczny charakter i wydobywający jego substancjalność i materialność. Ekspresyjny sposób przedstawienia wydobywa dramatyzm i pewnego rodzaju tragizm zawarty w obserwowanych przez artystę szczątkach żywej niegdyś materii. Ulega ona rozkładowi i rozpadowi, a Sienicki stara się oddać te naturalne i nieuniknione procesy w swoich obrazach. Kompozycje przesycone są cierpieniem, poczuciem przemijalności, kruchości życia i świadomością jego nieuchronnego kresu. Artysta zawiera w nich własne traumy i przeżycia z okresu II wojny światowej i Powstania Warszawskiego. Czerpie z tych doświadczeń, a malarstwo służy mu do tego by opowiadać o śmierci, której był świadkiem.
Dorota Stolarska-KultysOpis prosty
„Mięso" to obraz olejny na płótnie. Przedstawia brunatno-czerwony kształt. Jest on trudny do określenia. Kształt został zbudowany z wielu warstw farby. Ma grubą nierówną fakturę. Jest otoczony biało-różową płaszczyzną. Obraz należy do większej serii prac. Jacek Sienicki oddawał się w nich studiom nad kawałkiem mięsa. Artysta ukazał go w sposób drapieżny. Faktura i sposób nakładania farby podkreślają jego strukturę. Ukazane w pracy mięso ma w sobie coś dramatycznego. Są to szczątki żyjącej istoty. Kierują ku myślom na temat przemijania i śmierci.
Dorota Stolarska-KultysOpis dla osób ze spektrum autyzmu
Jacek Sienicki był malarzem Malował obrazy abstrakcyjne. Abstrakcje nie przedstawiają niczego. Nie są portretami. Pokazują jedynie kształty i kolory. Kształty i kolory mogą coś przypominać. Każdy ma swoje skojarzenia. Każdy może wymyślić własną historię. Każdy może powiedzieć, co widzi na obrazie. Obraz zatytułowany „Mięso” jest kompozycją abstrakcyjną. Obraz jest kwadratowy. Składa się z trzech elementów. Pierwszym elementem jest farba kładziona grubo na płótnie. Można obserwować jej powierzchnię. Drugim elementem jest tło. Tło ma kolor biało-różowy. Trzecim elementem jest podłużny kształt w kolorze brunatno-czerwonym. Kształt znajduje się pośrodku obrazu. Ma przyciągać uwagę widza.
Maciej Cholewiński, konsultacja ekspercka: Aleksandra Oszczęda.
Audiodeskrypcja
Autor: Jacek Sienicki
Tytuł: „Mięso”
Wymiary: wysokość 46 cm, szerokość 55,5 cm
Technika: malarstwo olejne na płótnie
Rok powstania: 1986-87
Praca Jacka Sienickiego „Mięso” to prostokątny poziomy obraz namalowany farbami olejnymi na płótnie. Jest to ekspresyjna praca, w której namalowany grubo nakładaną, gęstą farbą trójkątny kawałek mięsa kontrastuje z białym tłem. Znajduje się on w centrum pracy. Biel tła jest malowana niespokojnie, z pozostawionymi przecierkami i pionowymi smugami grubiej nakładanej farby. Kawałek mięsa o kształcie zbliżonym do trójkąta unosi się w białej przestrzeni, nie rzucając w żadną stronę cienia. Wierzchołek trójkąta skierowany jest ku lewemu górnemu narożnikowi. Z wierzchołka wychodzą dwie linie – jedna poziomo w prawą stronę, druga ku prawemu dolnemu narożnikowi. Trzeci bok figury jest lekkim łukiem, ustawionym pionowo, przy prawej krawędzi obrazu. Podłużny kształt lekko opada, ciążąc ku prawemu dolnemu narożnikowi.
Tytułowe „Mięso” jest namalowane różnymi odcieniami różu, koloru bordowego, czerwieni i brązu. Od wierzchołka do łukowatej podstawy prowadzi jasnoróżowa linia. Kolory nakładane są grubo, krótkimi uderzeniami pędzla oraz gdzieniegdzie dłuższymi pociągnięciami. Intensywnie namalowany kawałek mięsa nie jest konturowany linią – jego brzegi mieszają się gdzieniegdzie z bielą tła.
Jacek Sienicki studiował w latach 1948-54 w warszawskiej ASP, gdzie był uczniem Artura Nachta-Samborskiego. Po dyplomie piastował stanowisko asystenta swojego mistrza Nachta-Samborskiego, następnie był samodzielnym pedagogiem i dydaktykiem. Sienicki w swoim malarstwie eksplorował różne tematy i obszary. Po okresie fascynacji kolorem we wnętrzach i martwych naturach zaczął szczególnie akcentować biologiczny aspekt życia. Wyrazem plastycznym tej pasji stały się obrazy przedstawiające mięso. O pracach Sienickiego z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych napisał Jacek A. Zieliński: „najchętniej [...] malował [...] <> dramatu życia: ochłapy mięsa, czaszki i szczęki zwierzęce, uschnięte drzewa i uschnięte kwiaty.”
Agnieszka Wojciechowska – Sej, konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska.
Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN