• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Deklaracja dostępności
  • Dolne Menu
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Wyszukiwarka
zaawansowana
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Logo MSL
Menu
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish

Józef Robakowski. O drodze od sztuki Katarzyny Kobro do Nagrody jej imienia.

Jesteś tutaj: Strona główna > Dzieła
Idź do całej kolekcji

Józef Robakowski. O drodze od sztuki Katarzyny Kobro do Nagrody jej imienia.


Józef Robakowski na wernisażu wystawy laureatów Nagrody im. Katarzyny Kobro „Próba całości", Muzeum Sztuki w Łodzi, 2024, fot. HaWa. Archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi


Pomysłodawcą Nagrody im. Katarzyny Kobro, którą od 2001 roku przyznają „Artyści Artystom" jest Józef Robakowski – neoawangardowy artysta multimedialny, historyk sztuki, operator, fotograf, pedagog, animator niezależnego ruchu artystycznego w Polsce, twórca Galerii Wymiany. Robakowski to jedna z najwybitniejszych postaci współczesnej sceny artystycznej. Urodzony w 1939 roku w Poznaniu artysta studiował zabytkoznawstwo i historię sztuki na Uniwersytecie Toruńskim i sztukę operatorską w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, gdzie od 1970 do 2018 roku był wykładowcą, prowadząc m.in. Pracownię Działań Multimedialnych. Jego praktyka artystyczna koncentruje się wokół filmu, fotografii i innych mediów wizualnych. Od końca lat 50. zajmuje się fotografią, eksperymentując z technologiami zapisu fotograficznego, tworzy obiekty i instalacje fotograficzne.  Od 1978 roku prowadzi (założoną wspólnie z Małgorzatą Potocką) Galerię Wymiany w Łodzi. Jest inicjatorem licznych wydarzeń artystycznych, kuratorem kilkudziesięciu wystaw, wydawcą, autorem tekstów i publikacji. Mieszka i pracuje w Łodzi.
W związku z 21. edycją Nagrody im. Katarzyny Kobro opowiada o historii tego wyjątkowego wyróżnienia i jego współczesnym znaczeniu.


„Na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na kierunku Zabytkoznawstwo studiował ze mną w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku pochodzący z Łodzi Janusz Zagrodzki, późniejszy historyk sztuki, krytyk, autor wystaw sztuki współczesnej i tekstów krytycznych, kurator w Muzeum Sztuki w Łodzi i założyciel Galerii Ślad. To on już na trzecim roku jako pracę seminaryjną przygotował referat o Katarzynie Kobro. Wtedy po raz pierwszy zobaczyłem jej prace. To był szok. Zaskoczeni byli profesorowie, no i my studenci, chociaż należąc do awangardowej Grupy Zero-61 interesowaliśmy się szczególnie sztuką nowoczesną.



Janusz Zagrodzki (trzeci z prawej) w czasie wernisażu kuratorowanej przez siebie wystawy „Druk funkcjonalny", Muzeum Sztuki w Łodzi, 1975. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź.


„Grupa Zero-61", Muzeum Sztuki w Łodzi, 07.10.2016, Fot. M. Pietrzak, Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź.



„GALERIA WYMIANY. Organica (zapisy mechaniczno-biologiczne), 1958-2020, 2020 © Muzeum Sztuki/Opus Film, Realizacja: Radosław Chrobot, Karolina Drożdż, Wojciech Dzięcioł. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź


Katarzyna Kobro była dla nas odkryciem, chociaż zdając w 1958 roku bez powodzenia egzamin wstępny do łódzkiej Szkoły Filmowej już spotkałem się z nazwiskiem tej wybitnej rzeźbiarki zwiedzając Muzeum Sztuki. Po wykładzie Janusza Zagrodzkiego błyskawicznie się zainteresowałem zarówno nią, jak i Władysławem Strzemińskim.

W 1971 roku zrobiliśmy razem z Zagrodzkim pierwszy film o niej. On był scenarzystą, natomiast ja wyreżyserowałem ten krótkometrażowy film o sztuce, nadając mu tytuł: „Kompozycje Przestrzenne Katarzyny Kobro”. Pracowaliśmy w trudnych warunkach, w Studio Małych Form Filmowych „Semafor”. Co ciekawe, film ten ku zdziwieniu jury zakopiańskiego Festiwalu Filmów o Sztuce zdobył nagrodę publiczności za swoją „bojową” atmosferę i świetną muzykę Eugeniusza Rudnika.
Potem zrobiłem jeszcze profesjonalnie przygotowany półgodzinny program telewizyjny pt. „Rzeźbiarka. Katarzyna Kobro 1898-1951” na stulecie jej urodzin w 1998 roku, z tekstami teoretycznymi artystki w interpretacji Małgorzaty Potockiej. W 2011 roku w trakcie prawosławnej liturgii za nią w cerkwi św. Aleksandra Newskiego nakręciłem kamerą amatorską trzeci, autorski wideo-film pt. „Uniesienie. Oratorium dla Katarzyny Kobro”. To pokazuje, jak bardzo Katarzyna Kobro była mi bliska.


Józef Robakowski, „Kompozycje przestrzenne Katarzyny Kobro", 1971. © Józef Robakowski, Archiwum Galerii Wymiany. Dzięki uprzejmości artysty.


Józef Robakowski, „Kompozycje przestrzenne Katarzyny Kobro", 1971 (kadr). © Józef Robakowski, Archiwum Galerii Wymiany. Dzięki uprzejmości artysty.


Józef Robakowski, „Kompozycje przestrzenne Katarzyny Kobro", 1971 (kadr). © Józef Robakowski, Archiwum Galerii Wymiany. Dzięki uprzejmości artysty.


Józef Robakowski na wystawie „Atlas Nowoczesności", Muzeum Sztuki w Łodzi, fot. Krzysztof M. Bednarski. Dzięki uprzejmości Krzysztofa M. Bednarskiego.


Józef Robakowski na wystawie „Atlas Nowoczesności", Muzeum Sztuki w Łodzi, fot. Krzysztof M. Bednarski. Dzięki uprzejmości Krzysztofa M. Bednarskiego.


Kiedy zaczęliśmy jako Warsztat Formy Filmowej jeździć po Europie, Katarzyna Kobro zawsze była naszą bohaterką, artystką, która zapoczątkowała w Polsce sztukę analityczną. Była też dla nas symbolem odrębności w stosunku do Zachodu. Zazdrościli nam jej. Nie była wówczas znana, rozpoznanie nastąpiło dopiero w 1973 roku po zorganizowanej przez Ryszarda Stanisławskiego wystawie „Constructivism in Poland”, prezentującej konstruktywizm polski w RFN i Holandii, a następnie m.in. w Stanach Zjednoczonych. Odkryliśmy też organiczność jej sztuki zawartej w „czasoprzestrzeni”.


„Konstruktywizm w Polsce 1923-1939. Kolekcja międzynarodowa sztuki nowoczesnej",  Muzeum Sztuki w Łodzi, 08.01-07.09.1986. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź.


„Polski konstruktywizm" w galeriach USA,  Dziennik Popularny, 27.01. 1976. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź.


Józef Robakowski, Małgorzata Potocka, Jurgen Blum-Kwiatkowski, Birgit Hein, Kolonia, 1976. Archiwum Galerii Wymiany. Dzięki uprzejmości artysty.


Zaufała mi jej córka Nika Strzemińska i kuzyn Georg Kobro, proponując na specjalnym spotkaniu w Warszawie rodzaj „opieki artystycznej” nad dorobkiem tej wybitnej artystki. Wtedy wpadłem na pomysł corocznej uroczystości wręczania specjalnej nagrody, którą poszukującym artystkom i artystom będzie przyznawało samo środowisko artystyczne. Od tej pory zgodnie z życzeniem Niki i Georga staram się z wielkim szacunkiem razem z gronem przyjaciół i sympatyków Katarzyny Kobro honorować pamięć o Niej. W tym roku w Muzeum Sztuki już po raz dwudziesty pierwszy będziemy wręczać to szczególne wyróżnienie.


Nika Strzemińska podczas otwarcia wystawy „Katarzyna Kobro 1898 - 1951. W setną rocznicę urodzin", Muzeum Sztuki w Łodzi, 1998, Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź.


W 1971 roku na podstawie odnalezionego przeze mnie w publikacji „Kompozycja przestrzeni, obliczenia rytmu czasoprzestrzennego" Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego jej rysunku z 1931 roku przedstawiającego linię podzieloną „płotkami” stworzyłem ideę filmowej partytury łańcuchowej. Skorzystałem z niej po raz pierwszy w eksperymentalnym filmie z 1971 roku, rozdając moim 22 studentom po 20 metrów czarnej taśmy do twórczej ingerencji. Oddali mi te 22 kawałki, połączyłem je i powstał z niej bezkamerowy, oryginalny film pt. „22x”. Tę biostrukturę podpowiedziała mi Katarzyna Kobro i potem ją kontynuowałem w wielu pracach filmowych, ale też jako kurator eksperymentalnych multimedialnych otwartych wystaw.


Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński, „Kompozycja przestrzeni, obliczenia rytmu czasoprzestrzennego", Bibljoteka "a. r."; no 2, Łódź, 1931, reprint Muzeum Sztuki, Łódź, 1993 (okładka i fragment). Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź


Józef Robakowski, „22x", 1971. © Józef Robakowski. Dzięki uprzejmości artysty.


Robiłem filmy, w których artysta wypowiada się sam za siebie, a reżyser jest często tylko organizatorem. Chciałem oddać władzę artyście. Denerwowali mnie szczególnie Tadeusz Kantor i Józef Szajna jako kompletnie arbitralni reżyserzy. Natomiast Nagrodę im. Katarzyny Kobro wyzwoliliśmy z tej przemocowej konwencji. Jest czterech ludzi wprawiających ją w ruch: artystka multimedialna, improwizatorka i kompozytorka Aleksandra Chciuk, przyjaciel sztuki i znany kolekcjoner Dariusz Bieńkowski, kuratorka Maria Morzuch, i ja. Wspólnie wybieramy artystę lub artystkę podejmujących decyzję, jakie trzy lub cztery osoby zaprosić do jury. Wskazani zbierają się i wybierają drogą wspólnej debaty nagrodzoną osobę już bez nas. To pewne ryzyko, ale jak się okazuje, jako metoda dobrze się sprawdza. To właśnie Katarzyna Kobro podsunęła nam to koncepcyjnie oryginalne rozwiązanie. Odnaleźliśmy je w Jej postawie, tekstach teoretycznych i pracy twórczej z zasady otwartej na wolną przestrzeń. Ta metoda daje nagrodzie otwartą na autorskie propozycje i żywą formułę oraz różnorodność.


Rzeźba Katarzyny Kobro „Kompozycja przestrzenna (2)", 1928 powiększona na potrzeby filmu Józefa Robakowskiego, „Żywa Galeria", 1975, kadr niewykorzystany w ostatecznej wersji. © Józef Robakowski, Archiwum Galerii Wymiany. Dzięki uprzejmości artysty.


      

Gerhard Jürgen Blum-Kwiatkowski w trakcie wręczania Nagrody im. Katarzyny Kobro za 2002 rok w Galerii Wschodniej oraz na grobie Katarzyny Kobro, 2002, fot. Marcin Polak. Archiwum Galerii Wschodniej.


Panichida towarzysząca przyznaniu Nagrody im. Katarzyny Kobro za 2015 rok Jadwidze Sawickiej (pierwsza z lewej), Cerkiew im. Aleksandra Newskiego, Łódź, 2016. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź.


Józef Robakowski, Aleksandra Chciuk, Maria Morzuch, Katarzyna Kozyra w czasie gali wręczenia Nagrody im. Katarzyny Kobro 2021, Muzeum Sztuki w Łodzi, fot. HaWa. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź.


Kojii Kamoji (drugi z lewej) w czasie wręczenia Nagrody Kobro za 2020 rok, Muzeum Sztuki, Łódź, 2021, fot. HaWa. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź.


Cecylia Malik na wernisażu wystawy laureatów Nagrody im. Katarzyny Kobro „Próba całości", Muzeum Sztuki w Łodzi, 2024, fot. HaWa. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź.


Dla laureatów to bardzo ważna nagroda, jej otrzymaniu często towarzyszy płacz wzruszenia. Katarzyna Kobro jest dla artystów postacią, która symbolizuje coś w sztuce najważniejszego, czyli postawę wybitnie twórczą i niepodległą.
O geniuszu tej artystki świadczy m.in. to, że wprowadziła do rzeźby czas i przestrzeń. Jej prace z lat trzydziestych są fantastyczne. Ale Katarzynę Kobro wyjątkowo cenię też za zdecydowaną postawę. Jej pisma i wypowiedzi teoretyczne świadczą o tym, że przez życie szła ostro. To była radykalna, pełna skrajności kobieta, dumna i pewna swych artystycznych postanowień, bezgranicznie oddana sztuce analitycznej. Nawet w bardzo trudnych warunkach bytowych nie schodziła z pola sztuki”.


TEKST: JÓZEF ROBAKOWSKI

REDAKCJA: MARTA SKŁODOWSKA



Sortowanie:
  • Artysta / artystka A-Z
  • Artysta / artystka Z-A
  • Tytuł A-Z
  • Tytuł Z-A
  • Datowanie (najdalsze)
  • Datowanie (najnowsze)
  • Czas nabycia (najdalsze)
  • Czas nabycia (najnowsze)
Wyświetlaj: Kafelki Kafelki Lista Lista
Rzeźba skonstruowana z mocno zróżnicowanych kształtów, zbliżonych do form organicznych. Płaska podstawa z drewna o malowanych krawędziach przypomina zdeformowany okrąg. Osadzona na nim asymetrycznie ciemna, błyszcząca forma jest miękko, biologicznie wymod
Katarzyna Kobro / Bolesław Utkin
Rzeźba abstrakcyjna (3)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rzeźba geometryczna, asymetryczna, monochromatyczna (biała), zestawiona  zaledwie z 4 płaszczyzn, dwóch kwadratowych o  modularnie zróżnicowanych  wielkościach i dwóch prostokątnych, z których jedna półkoliście wygięta. Konstrukcja otwarta we wszystkich k
Katarzyna Kobro
Kompozycja przestrzenna (3)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja wisząca wykonana z metalowej taśmy wygiętej fantazyjnie, połączonej z brzeszczotem piły i okręgiem z pręta.
Katarzyna Kobro / Bolesław Utkin / Janusz Zagrodzki
Kompozycja wisząca 2 (Konstrukcja wisząca 2)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rzeźba abstrakcyjna, horyzontalna, w kolorze białym. Składa się z figur geometrycznych. Są to prostokąty połączone ze sobą pod kątem prostym. Część rzeźby jest nieco wyższa. Część wyższa rzeźby połączona jest z niższą łukiem.
Katarzyna Kobro
Kompozycja przestrzenna (1)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rzeźba wykonana z jednego płatu blachy, miękko faliście uformowanego. Konstrukcja jest podwijana i wywijana, przypomina liść. U góry występuje nieregularny otwór. Od góry koloru szarego, od dołu - biała.
Katarzyna Kobro
Kompozycja przestrzenna (9)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja z prostokątów i kwadratów połączonych pod kątem prostym w trzech płaszczyznach. Kolorystyka to biel, czerń i szarość. Konstrukcja  utrzymana w proporcji  1  :  1,  zestawiona jest  z 4  regularnych  prostokątów (w stałym stosunku 2 : 1), z któr
Katarzyna Kobro
Kompozycja przestrzenna (2)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rzeźba wiszącaa przypomina wzlatujący sterowiec. Rzeźba zawieszona na cienkim druciku.  Rzeźba ma kształt zawieszonej po skosie bryły geometrycznej nazywanej elipsoidą. Do elipsoidy doczepiony jest od spodu u góry mały, drewniany, czarny sześcian. Poniżej
Katarzyna Kobro / Bolesław Utkin
Kompozycja wisząca 1 (Konstrukcja wisząca 1)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rzeźba abstrakcyjna w pionie, płaszczyzny metalowe w kolorach neoplastycznych tworzą ażurową konstrukcję: podstawa to niebieska płaszczyzna, z której wyrastają wysoka biała i niższa żółta, na niej oparta szara forma falista, z której wyrasta czerwona zbud
Katarzyna Kobro
Kompozycja przestrzenna (6)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Instalacja, rzeźba. Zwisające z sufitu, połączone ze sobą narożnikami 8 poduszek. Rozmiaty poduszek rosną z góry na dół. Na tkaninie, z której wykonane są poduszki nadrukowano czarno-białe fotografie przedstawiające m.in. fragmenty twarzy, czy nagich sylw
Józef Robakowski
Poduszki
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rzeźba abstrakcyjna z różnych materiałów, m.in. metalu, drewna i szkła, w formie przestrzennego walca.
Katarzyna Kobro / Bolesław Utkin
Rzeźba abstrakcyjna (3)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja geometryczna wielopłaszczyznowa, zbudowana z prostokątów połączonych pod kątem prostym i łuku w kolorach neoplastycznych.
Katarzyna Kobro
Kompozycja przestrzenna (4)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja w układzie wertykalnym, zbudowana z metalowych i drewnianych malowanych form przestrzennych ograniczonych dwoma taflami szkła.  Centralny kształt to czerwona elipsa wklęsła trochę poniżej środkowej części, w jej wnętrzu nieco nad przewężeniem ż
Katarzyna Kobro
Rzeźba abstrakcyjna (1)
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Poprzednia strona
12345
Poprzednia strona
Następna strona
Logo MSL
  • Facebook (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Youtube  (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Twitter   (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Instagram (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Google+ (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
  • BIP
  • O projekcie
  • Deklaracja dostępności
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Wróć do góry serwisu ^
Fundusze Europejskie
Copyright © 2009 - 2024 Muzeum Sztuki w Łodzi