• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Deklaracja dostępności
  • Dolne Menu
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Wyszukiwarka
zaawansowana
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Logo MSL
Menu
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish

Czaso-przestrzeń. Prace laureatów Nagrody im. Katarzyny Kobro w kolekcji ms

Jesteś tutaj: Strona główna > Dzieła
Idź do całej kolekcji

Czaso-przestrzeń. Prace laureatów Nagrody im. Katarzyny Kobro w kolekcji ms

RED. MARTA SKŁODOWSKA, IZABELA WOJTYCZKA


Katarzyna Kobro, „Kompozycja wisząca 1" („Konstrukcja wisząca 1"), 1921/1972, Muzeum Sztuki, Łódź


Wręczenie Nagrody im. Katarzyny Kobro: Zygmunt Rytka, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2011. Fot. Maciej Cholewiński. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź

Nagroda im. Katarzyny Kobro to wyjątkowe wyróżnienie, bo przyznawane Artystom przez Artystów. Celem nagrody jest „uhonorowanie postawy progresywnej i poszukującej artysty otwartego na wymianę myśli, bezinteresownego inicjatora zdarzeń kulturowych”. Inspiracją do utworzenia Nagrody były twórczość i życie Katarzyny Kobro (1898–1951), jednej z najważniejszych artystek awangardy XX wieku.

Jako rzeźbiarka i teoretyczka sztuki Katarzyna Kobro dokonała przełomowych odkryć w myśleniu o rzeźbie, przekraczając jej dotychczasowe granice i wprowadzając do niej pojęcie czaso-przestrzeni. W oparciu o harmonię płynącą z obliczeń matematycznych chciała kształtować sztukę oddziałującą społecznie. Wierzyła, że sztuka powinna współtworzyć rzeczywistość. Jej wyjątkowość wynikała z oryginalnych idei artystycznych, odwagi rozwijania nowatorskich koncepcji, a także niezależności i wytrwałości w przezwyciężaniu trudności, jakie niosło ze sobą bycie kobietą i artystką. To sprawia, że jej twórczość pozostaje aktualna i inspirująca. W Muzeum Sztuki w Łodzi znajduje się prawie cała twórczość artystki.


„Komponowanie przestrzeni", Muzeum Sztuki w Łodzi, 2019. Fot. Anna Zagrodzka. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź


„Komponowanie przestrzeni", Muzeum Sztuki w Łodzi, 2019. Fot. Anna Zagrodzka. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź

Motto nagrody zostało zaczerpnięte z jednego z tekstów artystki:


„...należy stanowczo i bezpowrotnie raz na zawsze uświadomić sobie, że rzeźba nie jest ani literaturą, ani symboliką, ani indywidualną psychologiczną emocją. Rzeźba jest wyłącznie kształtowaniem formy w przestrzeni. Rzeźba zwraca się do wszystkich ludzi i przemawia do nich w sposób jednakowy...”.
    Katarzyna Kobro, „Rzeźba i bryła”, Europa, nr 2, 1929



Julian Przyboś, Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, ok. 1930-31. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź

Nagroda jej imienia stanowi także wyraz wspólnoty artystów. Jest to bliskie ideom ugrupowania „a.r”, które Katarzyna Kobro  współtworzyła razem ze swoim mężem Władysławem Strzemińskim, Janem Brzękowskim, Henrykiem Stażewskim oraz Julianem Przybosiem i które swoim darem rozpoczęło rozwój kolekcji sztuki nowoczesnej XX i XXI wieku Muzeum Sztuki w Łodzi.
Pomysłodawcą nagrody jest Józef Robakowski – neoawangardowy artysta multimedialny, historyk sztuki, operator, fotograf, pedagog, animator niezależnego ruchu artystycznego w Polsce, twórca Galerii Wymiany. Powstanie nagrody wspierała też Nika Strzemińska, lekarz psychiatrii, córka Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego oraz autorka książek o nich.

Wyróżnienie jest przyznawane co roku przez jury złożone z przedstawicieli różnych dziedzin sztuki. Nagroda wręczana była początkowo w Galerii Wschodniej, a jej fundatorami byli bracia Dariusz i Krzysztof Bieńkowscy. Od 2011 roku nagroda przyznawana jest w Muzeum Sztuki w Łodzi i fundowana przez sponsorów. W 2022 roku wyjątkowo wręczenie nagrody odbyło się w Galerii WY. Przyznanie nagrody poprzedza uroczysta Panichida (nabożeństwo żałobne) za duszę Katarzyny Kobro w cerkwi im. Aleksandra Newskiego w Łodzi.




Nagroda im. Katarzyny Kobro. Uroczystość przekazania nagrody do Muzeum Sztuki i otwarcie wystawy dotychczasowych Laureatów. Realizacja: Wojciech Dzięcioł, Michał Grzeszczakowski, Martyna Sztaba, Muzeum Sztuki / Opus Film 2011



Nagroda im. Katarzyny Kobro 2012. Natalia LL, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2013. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź



Nagroda im. Katarzyny Kobro 2014. Robert Rumas, dyplom wręcza Robert Kuśmirowski, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015. Fot. Anna Taraska-Pietrzak. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź



Panichida towarzysząca Nagrodzie im. Katarzyny Kobro 2017: Piotr Bosacki, na pierwszym planie od lewej: Dariusz Bieńkowski, Marta Maro, Małgorzata Potocka, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2018. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź



Nagroda im. Katarzyny Kobro 2013. Cezary Bodzianowski, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2014. Fot. Anna Taraska-Pietrzak. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź

Maria Morzuch, kuratorka wystawy prezentującej prace laureatek i laureatów nagrody im. Katarzyny Kobro „Próba całości. Nagroda im. Katarzyny Kobro” (we współpracy z Jakubem Gawkowskim) tak opowiada o zmieniającej się na przestrzeni lat dynamice wyróżnienia:

„Pierwsze edycje nagrody (2001-2009) wręczane były historycznym postaciom polskiej sztuki, z których część już odeszła. To była zróżnicowana twórczość. Od konceptualizmu po eksperymenty medialne, performens, obiekty, fotografie, obrazy. Kolejne edycje, od 2011 roku odbywające się w Muzeum Sztuki w Łodzi, to zmiana rytmu. Oddają przyspieszenie sztuki współczesnej w aspekcie feminizmu, emancypacji, aktywizmu.
To nagroda którą przyznają Artyści-Artystom, więc co roku na nowo konstytuuje się jury, i na nowo formułowana jest diagnoza sztuki polskiej.
Historia nagrody wyznacza nową perspektywę wystawą „Próba całości. Nagroda im. Katarzyny Kobro”. Będzie ona okazją do przyjrzenia się pracom wszystkich osób nią nagrodzonych. Początek prezentacji wyznaczają rzeźby Katarzyny Kobro i film Józefa Robakowskiego o artystce. W czasie trwania wystawy nagroda przyznana zostanie po raz kolejny, więc na dzieło nowonagrodzonej osoby zostawiamy puste miejsce.”



Teresa Murak, Z cyklu: „Rzeźba dla Ziemi" („Równowaga balansu"), 1974,  © Teresa Murak i Muzeum Sztuki w Łodzi



Zygmunt Rytka, „Ciągłość nieskończoności", 1983, Muzeum Sztuki, Łódź



Jadwiga Sawicka, „Było nie było / It Was, It Was Not", 2010-2014, Muzeum Sztuki, Łódź    



Kojii Kamoji w czasie wręczenia Nagrody Kobro, Muzeum Sztuki, Łódź, 2021. Fot. HaWa. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź



Nagroda im. Katarzyny Kobro 2018: Cecylia Malik, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2019. Fot. HaWa. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź


Dotychczasowi laureaci to: Zbigniew Dłubak (2001), Gerhard Jürgen Blum-Kwiatkowski (2002), Andrzej Dłużniewski (2003), Krzysztof M. Bednarski (2004), Teresa Murak (2005), Krzysztof Wodiczko (2006), Jerzy Lewczyński (2007), Zbigniew Rybczyński (2008), Andrzej Lachowicz (2009), Zygmunt Rytka (2011), Natalia LL (2012), Cezary Bodzianowski (2013), Robert Rumas (2014), Jadwiga Sawicka (2015), Karolina Wiktor (2016), Piotr Bosacki (2017), Cecylia Malik (2018), Ewa Ciepielewska (2019), Koji Kamoji (2020), Elżbieta Jabłońska (2022).
Prace większości tych artystów współtworzą kolekcję, a zarazem tożsamość Muzeum Sztuki w Łodzi.

Sortowanie:
  • Artysta / artystka A-Z
  • Artysta / artystka Z-A
  • Tytuł A-Z
  • Tytuł Z-A
  • Datowanie (najdalsze)
  • Datowanie (najnowsze)
  • Czas nabycia (najdalsze)
  • Czas nabycia (najnowsze)
Wyświetlaj: Kafelki Kafelki Lista Lista
Układ poziomy. Na białej kartce tekst zapisany maszynowo. Czarna czcionka.
Zbigniew Dłubak
Głębiej trudno przedrzeć się nawet myślą
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Praca złożona z czarnobiałych fotografii - po lewej stronie 36 prostokątnych kadrów przedstawiających morską wodę (po 6 w pionie i poziomie), po prawej stronie  36 okrągłych kadrów przedstawiających wodę i jasne niebo nad nią (po 6 w pionie i poziomie).
Zbigniew Dłubak
Ocean
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Układ poziomy. 5 zestawionych ze sobą  fotografii na czarnym tle.  Na 1 zdjęciu 4 kadry nóg kobiecych, widzianych od stóp z przodu. Na 2, 3 i 4 zdjęciu te same nogi tworzą biale, abstrakcyjne plamy, w różnym stopniu rozmycia na czarnym tle. Na 5 zdjęciu 4
Zbigniew Dłubak
Mutanty
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała. Fragment regału z 3 doświetlonymi półkami, na których stoją butelki, kubek, wazon z zeschniętymi kwiatami, pudełko itp.
Zbigniew Dłubak
Egzystencje 1959-66 /6/
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała. 12 małych zdjęć ułożonych w 3 rzędach po 4 w każdym. Na każdym zdjęciu martwa natura - fragment wnętrza z frontem drewnianej szuflady i kluczem w zamku.
Zbigniew Dłubak
Z cyklu: Egzystencje
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała - fragment spękanej ściany z instalacją wodociągowa. Widok na baterię z wylewką i 3 kurkami. U dołu dwie łamane rury instalacji wodnej z kolankami i parą zaworów.
Zbigniew Dłubak
Egzystencje 1959-66 /3/
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Wnętrze pokoju z białym, kaflowym piecem w prawym narożniku. Po lewej stronie znajduje się czworoboczna płyta sklejki oparta o ścianę. U góry fryz dekorowany motywem kwiatowym.
Zbigniew Dłubak
Egzystencje 1959-66 /2/
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała przedstawiająca martwą naturę. Większość kadru wypełnia tekturowe pudełko. Jest ono zamknięte za pomocą 2 białych, okrągłych elementów. Na pudełku u góry znajduje się talerz z kulistym przedmiotem w przezroczystej torebce foliowej.
Zbigniew Dłubak
Egzystencje 1959-66 /1/
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Układ pionowy. Fotografia czarno-biała. Układ 3 kolumn, a w każej z nich 4 małe, podone do ciebie obrazki. Na każdym obrazku jest pionowy element przypominający manekin lub sztalugę opakowany paierem lub folią. Na większości zdjęć element ten sfotografowa
Zbigniew Dłubak
Egzystencje 1959-66
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała, nieostre gałęzie drzewa na tle nieba.
Zbigniew Dłubak
Pozostaję w cieniu - radość jest dalej
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała - zniszczony fragment ściany.
Zbigniew Dłubak
Z cyklu: Egzystencje
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała, nieostre ujęcie konarów drzewa.
Zbigniew Dłubak
Wspomnienia niepokoją
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Poprzednia strona
123456789...26
Poprzednia strona
Następna strona
Logo MSL
  • Facebook (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Youtube  (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Twitter   (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Instagram (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Google+ (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
  • BIP
  • O projekcie
  • Deklaracja dostępności
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Wróć do góry serwisu ^
Fundusze Europejskie
Copyright © 2009 - 2024 Muzeum Sztuki w Łodzi