• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Deklaracja dostępności
  • Dolne Menu
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Wyszukiwarka
zaawansowana
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Logo MSL
Menu
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish

Czaso-przestrzeń. Prace laureatów Nagrody im. Katarzyny Kobro w kolekcji ms

Jesteś tutaj: Strona główna > Dzieła
Idź do całej kolekcji

Czaso-przestrzeń. Prace laureatów Nagrody im. Katarzyny Kobro w kolekcji ms

RED. MARTA SKŁODOWSKA, IZABELA WOJTYCZKA


Katarzyna Kobro, „Kompozycja wisząca 1" („Konstrukcja wisząca 1"), 1921/1972, Muzeum Sztuki, Łódź


Wręczenie Nagrody im. Katarzyny Kobro: Zygmunt Rytka, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2011. Fot. Maciej Cholewiński. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź

Nagroda im. Katarzyny Kobro to wyjątkowe wyróżnienie, bo przyznawane Artystom przez Artystów. Celem nagrody jest „uhonorowanie postawy progresywnej i poszukującej artysty otwartego na wymianę myśli, bezinteresownego inicjatora zdarzeń kulturowych”. Inspiracją do utworzenia Nagrody były twórczość i życie Katarzyny Kobro (1898–1951), jednej z najważniejszych artystek awangardy XX wieku.

Jako rzeźbiarka i teoretyczka sztuki Katarzyna Kobro dokonała przełomowych odkryć w myśleniu o rzeźbie, przekraczając jej dotychczasowe granice i wprowadzając do niej pojęcie czaso-przestrzeni. W oparciu o harmonię płynącą z obliczeń matematycznych chciała kształtować sztukę oddziałującą społecznie. Wierzyła, że sztuka powinna współtworzyć rzeczywistość. Jej wyjątkowość wynikała z oryginalnych idei artystycznych, odwagi rozwijania nowatorskich koncepcji, a także niezależności i wytrwałości w przezwyciężaniu trudności, jakie niosło ze sobą bycie kobietą i artystką. To sprawia, że jej twórczość pozostaje aktualna i inspirująca. W Muzeum Sztuki w Łodzi znajduje się prawie cała twórczość artystki.


„Komponowanie przestrzeni", Muzeum Sztuki w Łodzi, 2019. Fot. Anna Zagrodzka. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź


„Komponowanie przestrzeni", Muzeum Sztuki w Łodzi, 2019. Fot. Anna Zagrodzka. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź

Motto nagrody zostało zaczerpnięte z jednego z tekstów artystki:


„...należy stanowczo i bezpowrotnie raz na zawsze uświadomić sobie, że rzeźba nie jest ani literaturą, ani symboliką, ani indywidualną psychologiczną emocją. Rzeźba jest wyłącznie kształtowaniem formy w przestrzeni. Rzeźba zwraca się do wszystkich ludzi i przemawia do nich w sposób jednakowy...”.
    Katarzyna Kobro, „Rzeźba i bryła”, Europa, nr 2, 1929



Julian Przyboś, Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, ok. 1930-31. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź

Nagroda jej imienia stanowi także wyraz wspólnoty artystów. Jest to bliskie ideom ugrupowania „a.r”, które Katarzyna Kobro  współtworzyła razem ze swoim mężem Władysławem Strzemińskim, Janem Brzękowskim, Henrykiem Stażewskim oraz Julianem Przybosiem i które swoim darem rozpoczęło rozwój kolekcji sztuki nowoczesnej XX i XXI wieku Muzeum Sztuki w Łodzi.
Pomysłodawcą nagrody jest Józef Robakowski – neoawangardowy artysta multimedialny, historyk sztuki, operator, fotograf, pedagog, animator niezależnego ruchu artystycznego w Polsce, twórca Galerii Wymiany. Powstanie nagrody wspierała też Nika Strzemińska, lekarz psychiatrii, córka Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego oraz autorka książek o nich.

Wyróżnienie jest przyznawane co roku przez jury złożone z przedstawicieli różnych dziedzin sztuki. Nagroda wręczana była początkowo w Galerii Wschodniej, a jej fundatorami byli bracia Dariusz i Krzysztof Bieńkowscy. Od 2011 roku nagroda przyznawana jest w Muzeum Sztuki w Łodzi i fundowana przez sponsorów. W 2022 roku wyjątkowo wręczenie nagrody odbyło się w Galerii WY. Przyznanie nagrody poprzedza uroczysta Panichida (nabożeństwo żałobne) za duszę Katarzyny Kobro w cerkwi im. Aleksandra Newskiego w Łodzi.




Nagroda im. Katarzyny Kobro. Uroczystość przekazania nagrody do Muzeum Sztuki i otwarcie wystawy dotychczasowych Laureatów. Realizacja: Wojciech Dzięcioł, Michał Grzeszczakowski, Martyna Sztaba, Muzeum Sztuki / Opus Film 2011



Nagroda im. Katarzyny Kobro 2012. Natalia LL, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2013. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź



Nagroda im. Katarzyny Kobro 2014. Robert Rumas, dyplom wręcza Robert Kuśmirowski, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015. Fot. Anna Taraska-Pietrzak. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź



Panichida towarzysząca Nagrodzie im. Katarzyny Kobro 2017: Piotr Bosacki, na pierwszym planie od lewej: Dariusz Bieńkowski, Marta Maro, Małgorzata Potocka, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2018. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź



Nagroda im. Katarzyny Kobro 2013. Cezary Bodzianowski, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2014. Fot. Anna Taraska-Pietrzak. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź

Maria Morzuch, kuratorka wystawy prezentującej prace laureatek i laureatów nagrody im. Katarzyny Kobro „Próba całości. Nagroda im. Katarzyny Kobro” (we współpracy z Jakubem Gawkowskim) tak opowiada o zmieniającej się na przestrzeni lat dynamice wyróżnienia:

„Pierwsze edycje nagrody (2001-2009) wręczane były historycznym postaciom polskiej sztuki, z których część już odeszła. To była zróżnicowana twórczość. Od konceptualizmu po eksperymenty medialne, performens, obiekty, fotografie, obrazy. Kolejne edycje, od 2011 roku odbywające się w Muzeum Sztuki w Łodzi, to zmiana rytmu. Oddają przyspieszenie sztuki współczesnej w aspekcie feminizmu, emancypacji, aktywizmu.
To nagroda którą przyznają Artyści-Artystom, więc co roku na nowo konstytuuje się jury, i na nowo formułowana jest diagnoza sztuki polskiej.
Historia nagrody wyznacza nową perspektywę wystawą „Próba całości. Nagroda im. Katarzyny Kobro”. Będzie ona okazją do przyjrzenia się pracom wszystkich osób nią nagrodzonych. Początek prezentacji wyznaczają rzeźby Katarzyny Kobro i film Józefa Robakowskiego o artystce. W czasie trwania wystawy nagroda przyznana zostanie po raz kolejny, więc na dzieło nowonagrodzonej osoby zostawiamy puste miejsce.”



Teresa Murak, Z cyklu: „Rzeźba dla Ziemi" („Równowaga balansu"), 1974,  © Teresa Murak i Muzeum Sztuki w Łodzi



Zygmunt Rytka, „Ciągłość nieskończoności", 1983, Muzeum Sztuki, Łódź



Jadwiga Sawicka, „Było nie było / It Was, It Was Not", 2010-2014, Muzeum Sztuki, Łódź    



Kojii Kamoji w czasie wręczenia Nagrody Kobro, Muzeum Sztuki, Łódź, 2021. Fot. HaWa. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź



Nagroda im. Katarzyny Kobro 2018: Cecylia Malik, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2019. Fot. HaWa. Archiwum Muzeum Sztuki, Łódź


Dotychczasowi laureaci to: Zbigniew Dłubak (2001), Gerhard Jürgen Blum-Kwiatkowski (2002), Andrzej Dłużniewski (2003), Krzysztof M. Bednarski (2004), Teresa Murak (2005), Krzysztof Wodiczko (2006), Jerzy Lewczyński (2007), Zbigniew Rybczyński (2008), Andrzej Lachowicz (2009), Zygmunt Rytka (2011), Natalia LL (2012), Cezary Bodzianowski (2013), Robert Rumas (2014), Jadwiga Sawicka (2015), Karolina Wiktor (2016), Piotr Bosacki (2017), Cecylia Malik (2018), Ewa Ciepielewska (2019), Koji Kamoji (2020), Elżbieta Jabłońska (2022).
Prace większości tych artystów współtworzą kolekcję, a zarazem tożsamość Muzeum Sztuki w Łodzi.

Sortowanie:
  • Artysta / artystka A-Z
  • Artysta / artystka Z-A
  • Tytuł A-Z
  • Tytuł Z-A
  • Datowanie (najdalsze)
  • Datowanie (najnowsze)
  • Czas nabycia (najdalsze)
  • Czas nabycia (najnowsze)
Wyświetlaj: Kafelki Kafelki Lista Lista
Fotografia czarno-biała, z nieczytelną organiczną formą.
Zbigniew Dłubak
"Odkrywcy zjawiają się i nic nie zostaje" P. Neruda "Serce Magelana"
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Układ poziomy. Rysunek węglem na szarym papierze. W centralnej części znajduje się okrąg złożony z pojedynczych elementów w kształcie rombu i klepsydry.
Krzysztof M. Bednarski
"V & P" z cyklu "Vision and Prayer"
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Domyślna grafika dzieła
Gerard Jürgen Blum-Kwiatkowski
A - z cyklu Skończoność
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia barwna. Postać kobiety w czarnej sukni na czerwonym tle. Kobieta siedzi we władczej pozycji na żółtym kubiku. W prawej podniesionej ręce trzyma skórzany pejcz. Na nogach ma czarne błyszczące buty z długimi cholewami na wysokich obcasach. Włosy
Natalia (Natalia LL) Lach-Lachowicz
Aksamitny terror
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Domyślna grafika dzieła
Andrzej Lachowicz
Ani wschód ani zachód słońca
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Układ poziomy. Czerwone tło. Z lewej, górnej i prawej krawędzi wychodzą nieco jaśniejsze czerwone prostokąty, które niemal stykają się w miejscu zaznaczonym ciemniejszym czerwonym kolorem w lewej, dolnej części.
Zbigniew Dłubak
Antropolity 16
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Układ poziomy. Tło czerwone, cieniowane. Z lewej strony jasno czerwone, przechodzące w prawą stonę w coraz ciemniejsze. Od środka lewej krawędzi odchodzi w prawą stronę czarny prostokąt, siega niemal do połowy obrazu.
Zbigniew Dłubak
Antropolity 8
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała - organiczne refleksy światła, które tworzą kuliste formy o charakterze abstrakcyjnym. Fotografia tonalnie podzielona na dwie części. Dolna o łagodnych przejściach walorowych. Środkowa część składa się z form kulistych nakładającyc
Zbigniew Dłubak
Asymetria 578 B. 93
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała, abstrakcyjna kompozycja, z ciemnego tła wyłaniają się zarysy przypominające postać z dużymi uszami przypominającymi te Myszki Mikey.  Rozświetlone są też elementy twarzy i korpusu.
Zbigniew Dłubak
Asymetria 584 A. 93
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Układ poziomy. Rysunek węglem na szarym papierze. 2 figury o dużym stopniu rozmycia. Z lewej strony romb, z praweji klepsydra.
Krzysztof M. Bednarski
Auto da fe z cyklu: Vision and Prayer, after Dylan Thomas
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Fotografia czarno-biała w układzie pionowym. Portret mężczyzny w zbliżeniu. Z ciemnego tła wyłania się zarys twarzy. Oczy-białka w kolorze żółtym. Kompozycja po przekątnej.
Jerzy Lewczyński
Autoportret
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Domyślna grafika dzieła
Gerard Jürgen Blum-Kwiatkowski
B - z cyklu Skończoność
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Poprzednia strona
123456789...26
Poprzednia strona
Następna strona
Logo MSL
  • Facebook (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Youtube  (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Twitter   (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Instagram (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Google+ (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
  • BIP
  • O projekcie
  • Deklaracja dostępności
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Wróć do góry serwisu ^
Fundusze Europejskie
Copyright © 2009 - 2024 Muzeum Sztuki w Łodzi