• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Deklaracja dostępności
  • Dolne Menu
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Wyszukiwarka
zaawansowana
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Logo MSL
Menu
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish

Unizm w malarstwie

Jesteś tutaj: Strona główna > Dzieła
Idź do całej kolekcji

Unizm w malarstwie

PAULINA KURC-MAJ


Kompozycje unistyczne powstawały od 1923 (licząc od najwcześniejszej, zwanej też Kompozycją syntetyczną 1) do 1934 roku (Kompozycja unistyczna 14). Numeracja obrazów została nadana przez badaczy. Prace odzwierciedlają teorię opisaną przez Władysława Strzemińskiego w Unizmie w malarstwie (1928). Zasadniczym postulatem wynikającym z unizmu było upodmiotowienie dzieła malarskiego, które przestawało być przedmiotem odwołującym się do zjawisk poza sobą samym, a zyskało autonomię na wzór autonomii przynależnej organizmom. Zbudowane według właściwych sobie praw, przestawało kopiować rzeczywistość i stawało się swego rodzaju „bytem” w niej obecnym.
Strzemiński uważał przy tym, że organiczny charakter budowy obrazu jest możliwy do zweryfikowania jedynie poprzez widzenie, bo „dzieło sztuki […] jest całością organiczną wzrokową”. W konsekwencji obrazy unistyczne cechowało dążenie do jak największej jednolitości form w kompozycji. Zagrożeniem dla jednolitości był „dramatyzm”, który Strzemiński uznawał za tendencje barokowe. Aby zachować unistyczny charakter dzieła sztuki, należało bazować na wartościach, które artysta określał mianem „danych przyrodzonych” malarstwa. Były to czworobok granic (rama) i płaskość powierzchni (płótno). To one miały być podstawowymi składnikami kompozycyjnymi. Z tego względu sztuka w pierwszym rzędzie miała być abstrakcyjna (bezprzedmiotowa), ale niekoniecznie geometryczna. Wszystkie formy należało z kolei komponować w korelacji do kształtu i wielkości płótna, a także uspójniać wewnętrznie, bez odniesienia do treści czy form poza obrazem. Unizm oznaczał też zlokalizowanie całej akcji plastycznej wyłącznie na płótnie, na którym wszystkie formy i barwy winny działać jednocześnie i być wzajemnie neutralne. Strzemiński osiągał taki efekt przede wszystkim poprzez subtelne różnicowanie faktury i barwy. Owa idea najlepiej uwidaczniała się w ostatnich Kompozycjach unistycznych.


Sortowanie:
  • Artysta / artystka A-Z
  • Artysta / artystka Z-A
  • Tytuł A-Z
  • Tytuł Z-A
  • Datowanie (najdalsze)
  • Datowanie (najnowsze)
  • Czas nabycia (najdalsze)
  • Czas nabycia (najnowsze)
Wyświetlaj: Kafelki Kafelki Lista Lista
Obraz abstrakcyjny o bogatej fakturze utrzymany w tonacji żółci i beżu.  Płaszczyznę różnicuje faktura poziomych pasków, i dwa kształty wpasowane w siebie - z lewej strony z dominującą żółtą barwą, o wklęsłej środkowej części, z prawej strony z dominującą
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 9
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Obraz abstrakcyjny utrzymany w tonacji pomarańczowo - różowej o bogatej fakturze przypominającej rybie łuski.
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 8
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja unistyczna 7
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 7
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja unistyczna 6
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 6
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja unistyczna 5
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 5
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja unistyczna 4
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 4
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja unistyczna 14
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 14
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja unistyczna 13
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 13
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja abstrakcyjna, cała powierzchnia obrazu pomalowana jest jedną, szarą farbą, a różnice w grubości farby tworzą fakturę  złożoną z płynnych, organicznie układających się linii niekiedy tworzących zamknięte mniejsze i większe okręgi.
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 12
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Obraz abstrakcyjny o bogatej fakturze. Kolorystyka pastelowa z przewagą żółci i oranżów.  Faktura przypomina splot - wątek to pojedyncza nić, osnowa - podwójna.
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 11
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja unistyczna 10
Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 10
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja syntetyczna 1
Władysław Strzemiński
Kompozycja syntetyczna 1
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Poprzednia strona
12
Poprzednia strona
Następna strona
Logo MSL
  • Facebook (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Youtube  (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Twitter   (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Instagram (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Google+ (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
  • BIP
  • O projekcie
  • Deklaracja dostępności
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Wróć do góry serwisu ^
Fundusze Europejskie
Copyright © 2009 - 2024 Muzeum Sztuki w Łodzi