An “Experimental Museum” For Artists by Artists: The Société Anonyme Collection - Artyści artystom. Frauke Josenhans o eksperymentalnym muzeum [wykład]
tytuł: | An “Experimental Museum” For Artists by Artists: The Société Anonyme Collection - Artyści artystom. Frauke Josenhans o eksperymentalnym muzeum |
autor: | Frauke Josenhans |
rodzaj wydarzenia: | Wykład |
miejsce wydarzenia: | sala audiowizualna ms² |
termin wydarzenia: | 3.04.2019 |
czas emisji: | 00:54:36 |
produkcja: | Muzeum Sztuki w Łodzi |
adnotacja: | Wykład w języku angielskim. |
Opis
Wykład poświęcony założonemu przez Katherine Dreier, Marcela Duchampa i Man Raya „Société Anonyme", którego celem było popularyzowanie wśród amerykańskiej publiczności sztuki awangardowej, w latach 20. praktycznie nieznanej tamtejszym odbiorcom.
W 1920 roku, Katherine Dreier, Marcel Duchamp i Man Ray powołali do życia Société Anonyme, Inc., a wraz z nim kolekcję mającą przybliżać amerykańskiej publiczności sztukę awangardową. Realizując ten cel Société Anonyme przygotowywało wystawy, na których pokazywano prace twórców międzynarodowej awangardy, takich jak Marcel Duchamp, Max Ernst, Juan Gris, Wassily Kandinsky, Kazimierz Malewicz, Kurt Schwitters, Joseph Stella i wielu innych. Organizowano także wykłady i dyskusje z artystami. Wielu europejskich twórców swoje pierwsze wystawy w Stanach Zjednoczonych zawdzięcza właśnie wsparciu Société Anonyme. Wypełniając misję prezentowania jak najszerszego spectrum sztuki nowoczesnej, obok najsławniejszych artystów XX wieku, Dreier pokazywała również twórczość postaci mniej dotąd znanych, w tym takich artystek, jak: Marthe Donas, Ragnhild Keyser czy Lyubov Popova.
Zgodnie z założeniami, stowarzyszenie w swojej działalności nieustannie wykraczało poza granice kultury amerykańskiej, będąc pomostem dla idei awangardowych pomiędzy starym a nowym kontynentem. Po zorganizowaniu ponad 80 wystaw, w 1941 roku kolekcję przekazano Uniwersytetowi Yale, co tylko potwierdziło edukacyjne cele działalności organizacji. Wykład był analizą powstania i działalności Société Anonyme, Inc., a także istniejącej wokół niego sieci transatlantyckich powiązań oraz wywieranego przez dziesięciolecia wpływu.
Frauke Josenhans - kuratorka w Galerii Sztuki Uniwersytetu Yale. Absolwentka historii sztuki i muzykologii na Sorbonie i w École du Louvre, doktor Aix-Marseille Université. Współpracowała najpierw z J. Paul Getty Museum, potem francuskim Ministerstwem Kultury i Los Angeles County Museum of Art (LACMA). W LACMA współtwórczyni ekspozycji: „Hans Richter: Encounters” [Hans Richter: Spotkania] (2013), „Expressionism in Germany and France: From Van Gogh to Kandinsky” [Ekspresjonizm w Niemczech i we Francji: od Van Gogha do Kandinskiego] (2014), oraz kuratorka wystawy „Visions of the South” [Wyobrażenia Południa] (2014). W Galerii Sztuki Yale kuratorka wystaw: „Everything Is Dada” [Wszystko jest Dadaizmem] (2016) i „Artists in Exile: Expressions of Loss and Hope” [Artyści na uchodźstwie: wyrażanie straty i nadziei] (2017) a także współkuratorka „Modern Art from the Middle East” [Sztuka nowoczesna z Bliskiego Wschodu] (2017).
Wykład był częścią cyklu „Muzeum awangardy czy awangardowe muzeum? Kolekcjonując to, co radykalne”.