Datowanie: 1983-1986
Technika: sitodruk, kolaż, maszynopisanie, druk, fotografia czarno-biała, powielacz
Materiały: klej, karton, papier, metal, papier fotograficzny, flamaster, tusz, długopis, farba, tworzywo sztuczne, papier pergaminowy, gazeta
Rozmiar:wys. 32,5 cm, szer. 22 cm, głęb. 0,5 cm
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2287/4

Opis dzieła

Pismo Tango jest świadectwem działalności niezależnego środowiska artystycznego lat 80., znanego jako Kultura Zrzuty. Kolektywnie redagowane numery powstawały w wyniku zebrania stron przygotowywanych przez poszczególnych autorów. Kopiowano je na powielaczu, kserografie lub powielano ręcznie. Pierwszy numer powstał w 1983 roku i miał nakład 120 egzemplarzy. Numer drugi miał tylko jeden egzemplarz. Kolejne numery powstawały w 200 egzemplarzach. Podwójny 4-5 numer powstał w czasie Festiwalu Tango w Teofilowie koło Spały we wrześniu 1983 roku. 

Magazyn stanowił przykład poszukiwania alternatywnych sposobów dystrybucji sztuki. Artyści, którzy nie chcieli lub nie mogli współpracować z oficjalnymi instytucjami artystycznymi, zaczęli tworzyć własne struktury. Kultura Zrzuty działała w latach 1981-1987, a jej powstanie stanowiło odpowiedź na krajobraz i obieg kultury w przededniu wprowadzenia stanu wojennego i wynikający z niego bojkot instytucji. Dobrowolnie współpracujące ze sobą środowisko, w różnych konfiguracjach organizowało spotkania, plenery, prace zbiorowe i indywidualne oraz wystawy. Ważnymi ośrodkami działania ruchu był Strych - zlokalizowana w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 149 pracownia Włodzimierza Adamiaka, dom Zbigniewa Bińczyka w Teofilowie koło Spały oraz Galeria - Świetlica U Zofii przy ulicy Legionów 49 w Łodzi.

Daniel Muzyczuk

LogotypDofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".


Dariusz Kędziora

Jacek Kryszkowski

Artysta, performer, autor filmów eksperymentalnych, manifestów i tekstów o sztuce, aktywny uczestnik awangardowego życia artystycznego lat 70-tych o 80-tych. Twórca kolaży i obiektów. Występował również pod pseudonimem Łukasz Szajna. Absolwent warszawskiej ASP, dyplom w 1980. W latach 80-tych uczestnik Kultury Zrzuty w Łodzi, współpracował z grupą Łódź Kaliska. Uczestnik zdarzeń artystycznych i wystaw m.in. Wszędzie tam, gdzie jestem (indywidualna), Galeria X we Wrocławiu (1981), Kultura Zrzuty w Teofilowie (1987), Lochy Manhattanu, Łódź (1989), Książki strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919 – 1992, CSW Zamek Ujazdowski...

Andrzej Kwietniewski
Andrzej Kwietniewski

Polski plastyk, założyciel i członek intermedialnej grupy artystycznej Łódź Kaliska, scenograf i twórca filmów. Absolwent Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Łódzkiego, następnie asystent Akademii Medycznej. Posiadacz dyplomów mistrzowskich z fotografii i krawiectwa. W 1979 roku był jednym z założycieli (z Markiem Janiakiem, Andrzejem Świetlikiem, Andrzejem Wielogórskim i Adamem Rzepeckim) awangardowej grupy plastycznej Łódź Kaliska. Według Ryszarda Kluszczyńskiego filmy Kwietniewskiego i Janiaka to reaktywacja poetyki dadaistycznej w synergii z happeningiem i performance. Robić sztukę (1984), Freiheit, nein danke (1989) preferują...

Adam Rzepecki
Adam Rzepecki

Artysta w latach 1973–1979 studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Na początku autor fotograficznych ćwiczeń związanych z poznawaniem specyfiki medium, takich jak Autoportret (1979). Od września 1978 do grudnia 1981 roku z upoważnienia członków Grupy Twórczej SEM prowadził Jaszczurową Galerii Fotografii w Krakowie, gdzie do współpracy zaprosił artystów takich jak Zbigniew Warpechowski, Andrzej Partum, Jerzy Bereś, Władysław Kaźmierczak czy Ewa Partum. Miała tam miejsce również jedna z pierwszych wspólnych wystawa Łodzi Kaliskiej - podczas Forum Fotografii Ekspansywnej w październiku 1979.  Od września 1979 roku...

Tomasz Snopkiewicz
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także