Udostępnij:
Datowanie: 1965 r.
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, płótno
Rozmiar:wys. 55 cm, szer. 55 cm
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/445

Opis dzieła

Koncentryczne kręgi miękko się przenikają – od czarnego w centrum po żółty na obrzeżach. Granice między nimi nie są zaznaczone, dlatego oko widza nie potrafi wyostrzyć obrazu. Powstaje optyczny efekt wibracji, tworzy się iluzja poświaty. Fangor, porzuciwszy socrealizm, od lat 60. XX w. poświęcił się malarstwu abstrakcyjnemu. Jako jeden z najważniejszych artystów op-artu – sztuki optycznej – wziął udział w wystawie „Responsive eye” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1965 r. 

Opis prosty

Obraz olejny w układzie kwadratowym. Koncentryczne kręgi – od czarnego w centrum po żółty na obrzeżach wypełniają cały kadr. Barwy miękko się przenikają. Granice między nimi nie są zaznaczone, dlatego oko widza nie potrafi wyostrzyć obrazu. Powstaje optyczny efekt wibracji, tworzy się iluzja poświaty.

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Wojciech Fangor
Wojciech Fangor

Biografia artystyczna Wojciecha Fangora jest jedną z najciekawszych w historii polskiej sztuki. W pierwszej połowie lat 50. zaangażował się w socrealizm, tworząc obraz Postaci (1950, w kolekcji Muzeum Sztuki), który traktowany jest jako najważniejsze i artystycznie najciekawsze dzieło tego kierunku w Polsce. Następnie powrócił do poszukiwań w zakresie malarstwa abstrakcyjnego, stając się jednym z czołowych przedstawicieli sztuki optycznej. Brał udział w kluczowej dla op-artu wystawie "Responsive eye" w Musem of Modern Art w Nowym Jorku w 1965 roku. W roku 1970 jako jedyny dotąd polski artysta miał indywidualną wystawę w Guggenheim Museum w Nowym...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty