Zorka Ságlová
Dokumentacja działania zatytułowanego Kładzenie prześcieradeł
| Datowanie: | 1969 |
| Technika: | fotografia czarno-biała |
| Materiały: | papier fotograficzny, emulsja światłoczuła |
| Rozmiar: | wys. 42,7 cm, szer. 61 cm |
| Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
| Data nabycia: | 15.09.2017 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3072/4 |
Opis dzieła
Zorka Ságlová była jedną z prekursorek sztuki performansu w Europie Środkowo-Wschodniej. Łącząc elementy land artu i działań performatywnych, tworzyła efemeryczne sytuacje wpisane w krajobraz. Jej poetyckie, a zarazem polityczne akcje były najczęściej realizowane z udziałem grupy bliskich osób. W ramach Kładzenia prześcieradeł wraz z innymi uczestniczkami akcji rozłożyła 700 kawałków białego płótna na polanie w okolicach Sudomierza – miejsca bitwy między husytami a krzyżowcami, stoczonej w 1420 roku. Wojny husyckie stanowiły dla niej ważny punkt odniesienia, szczególnie ze względu na aktywną rolę, jaką odgrywały w nich kobiety. Poprzez swoje interwencje w pejzaż Ságlová podejmowała refleksję nad relacją między naturą a historią człowieka.
Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994 [2016-09-22-2017-01-15]
Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994 , pierwsze, kat. wyst., Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi; Koenig Book, London, 2016, s. 374-378.
