Jankiel Adler
Moi rodzice
Datowanie: | 1921 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | deska, farba olejna |
Rozmiar: | wys. 136 cm, szer. 54 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 02.07.1935 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/67 |
Opis dzieła
Postaci rodziców są monumentalne i jednocześnie nierealne w swej dekoracyjności. Na obrazie „Moi rodzice", prezentują się oni nie jak żywi ludzie, ale filary świata, archetypy wyryte w pamięci syna. Stojący ojciec jedną ręką wskazuje na przytwierdzoną do obrazu kartę – fragment Tory – symbol mądrości prawa i tradycji. Drugą dłoń unosi w geście błogosławieństwa, pomiędzy palcami znajduje się zapis literami hebrajskimi – jedno z imion Boga. Matka, siedząca poniżej, wskazuje na ojca, a sama, dawczyni życia, stanowi podstawę kompozycji. Pracę określano jako opis praw życia według Kabały. W ten sposób staje się ona de facto obrazem religijnym. „Moi rodzice" są przykładem, w jaki sposób środowisko twórców żydowskich lat 20. XX w. wiązało sztukę nowoczesną z własną tradycją. O wczesnych dziełach Adlera pisano, że cechuje je „ludowa prostota i chasydzki rozmach”. Prace Adlera tworzone były też pod wpływem kubizmu i ekspresjonizmu, o czym świadczy deformacja w budowie figur ludzkich, płaszczyznowe konstruowanie form i zastosowanie kolażu. Jednocześnie „Moi rodzice" to obraz przełomowy. Twórczość artysty z lat 20. XX wieku nosiła już cechy wspólne z ze stylistyką nowej rzeczowości, później z dziełami Picassa, a z lat 30. XX wieku zmierzała ku abstrakcji – mniej w niej tematów symbolicznych, czy związanych z mistyką.
Paulina Kurc-Maj (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb.[5]).
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Wasilewska Monika, Młodzi Żydzi z Łodzi, „Gazeta Wyborcza, Łódź”, 2009-10-09.