Zofia Kulik
Libera i Kwiaty nr 4
Datowanie: | 1996 - 2004 |
Technika: | fotografia barwna, fotografia cyfrowa |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 60 cm, szer. 50 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 2013 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3006 |
Opis dzieła
W cyklu fotografii Ogród na czarno-biały wizerunek nagiego modela – Zbigniewa Libery, zostały nałożone barwne kwiaty. Powstaje unikalny cielesny „zielnik”, kolekcja ludzkich póz, w której męska sylwetka stapia się z nasyconym kolorem polnych kwiatów. W czasie swojej współpracy z Liberą artystka wykonała około 700 fotografii w różnych ujęciach. Kościste, wychudzone ciało w niezmiennej pozie zostało skontrastowane z barwnymi pękami, liśćmi i łodygami z przydomowego ogrodu artystki, tworzą różnorodne, symetryczne kompozycje. Zofia Kulik podjęła charakterystyczny dla swojej twórczości problem wielokrotnej reprodukcji dzieła – pracując na bazie jednego negatywu stworzyła serię, mającą charakter ornamentalny.
Marta Ryczkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 522).
Elementem łączącym serię fotografii Zofii Kulik jest czarno-białe zdjęcie nagiego mężczyzny, Zbigniewa Libery, na ciemnym tle. Centralnie umieszczony wizerunek artysty autorka przesłania fragmentami roślin. Na obrysie ludzkiego ciała układa kwiaty maku, gałązki róży, liście kosaćca. Sposób, w jaki to czyni, za każdym razem nadaje pracy odmienny sens. Podkreśla seksualność, dekoruje, odziewa, przykrywa. Autorka, tworząc fotograficzny kolaż, nadaje nowe znaczenie użytym elementom.
Mariusz Walczak (Cytat za: Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, red. Anna Saciuk-Gąsowska, współpraca Grzegorz Musiał, Muzeum Sztuki, Łódź 2013, s. 86).
Sosnowiec jest jak kobieta [2015-09-25-2015-11-20]
Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych [2013-12-13-2014-03-02]