Mirosław Bałka
30x40x11, 190x60x11, 193x72x14
Datowanie: | 1992 r. |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | stal, lastrico, ziemia, filc, sól, tkanina, popiół |
Rozmiar: | wys. 193 cm, szer. 200 cm, głęb. 300 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 10.05.1993 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/470 |
Opis dzieła
Krótka droga, którą wyznacza instalacja, prowadzi przez dwa kamienne „schody”, a kończy się nagle i nieodwołalnie – symbolicznie wyrażoną nicością. Jest nią czarny, postawiony pionowo, nieruchomy, zimny, milczący przedmiot, blok z tkaniny i filcu, soli i ziemi, popiołu. Na instalację składa się płyta nagrobna i tablica, na której wykute są imię i nazwisko, daty narodzin i śmierci. Mirosław Bałka jest artystą, który bada ulotność ludzkiej egzystencji, pamięć o niej, znaki przemijania. Tworzy prace opowiadające o człowieku, choć samej jego postaci próżno w nich szukać. Ciało znikło. Zastąpione zostało „śladem”, który artysta oddaje za pomocą przytłaczających form, które bywają sensualne, jak ciepło lub światło bijące od rzeźb albo masywne, przygniatające realnym, bądź tylko wyobrażonym ogromem i ciężkością formy i użytego materiału.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 480).