Mauro Kunst
Spirala
Datowanie: | 1960 - 1975 |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | fornir |
Rozmiar: | wys. 34 cm, szer. 61 cm, głęb. 61 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1975 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/233 |
Opis dzieła
Dyscyplina, precyzja, piękno form pozbawione wszelkiej funkcjonalności – te wartości opisują postawę artystyczną twórcy Spirali. Brazylijczyk Mauro Kunst, tworzący w latach 1960–1980 w Wielkiej Brytanii, to współtwórca Group One Four sprzeciwiającej się bezforemności abstrakcyjnego ekspresjonizmu, poszukującej w sztuce precyzji i miary. Kunst w swojej twórczości inspirował się rzeźbą konstruktywistyczną Nauma Gabo i Antoine’a Pevsnera. Wysmakowane abstrakcyjne kompozycje przestrzenne, uzyskane z prostych form o opływowych linach (a w przypadku tej pracy z kształtu spiralnego zwoju) nawiązują wyraźnie do prac wspomnianej dwójki. Kunst poszukuje w rzeźbie harmonii – wykorzystuje płaszczyzny polerowanego metalu, plastiku, cienkie płaty drewna do uzyskania zrównoważonych, wizualnie atrakcyjnych form. Szczególnie lubianym przez niego elementem konstrukcyjnym jest szeroka wstęga, tworząca ścisłe, jak w Spirali lub bardziej przestrzenne zwoje.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 388)