Zofia Kulik
Płatki I
Datowanie: | 1995 r. |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 50 cm, szer. 50 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 09.06.1999 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2711 |
Opis dzieła
Na pozór dekoracyjny kwiat jest szczególnego rodzaju obrazową grą elementów. Każdy płatek wypełnia ukazana profilem głowa mężczyzny, wyrażającego „krzykiem” protest przeciwko wojnie, agresji i wszelkim formom zniewolenia jednostki. Symbolicznym zobrazowaniem tego jest widoczna poniżej leżąca postać, ukazana w sposób formalnie przypominający przedstawienia zmarłego Chrystusa w dawnym malarstwie – przywołuje ona symbol śmierci niezawinionej a zarazem będącej odkupieniem. Spójnym łącznikiem współczesności i chrześcijańskiej tradycji jest pięć pocisków u mieszczonych w centrum. Połączenie motywów z tradycji sztuki i współczesnych problemów pozwala zinterpretować je przez odniesienie do historycznego kontekstu. Praca powstała w technice wielokrotnego punktowego naświetlania i maskowania poszczególnych elementów układu. W ten sposób Kulik od połowy lat 80. tworzy fotokolaże. Ich głównym elementem jest swoisty obrazowy słownik gestów – naga postać mężczyzny przybiera wszystkie możliwe znaczące pozy, jakie przyjąć może ludzkie ciało. Stają się one symbolami postaw ludzkich wobec zideologizowanej rzeczywistości. Artystka łączy fotografie tych postaw z drastycznymi motywami wywodzącymi się z historii w wielkoformatowe kompozycje, oparte na układach przypominających schematy dekoracji dywanów. Obrazują one sytuację jednostki ludzkiej uwikłanej w systemy społeczne, polityczne i ekonomiczne.
Ewa Gałązka (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [223]).