Karol Hiller

Embrion

Udostępnij:
Datowanie: 1933 r.
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, płótno
Rozmiar:wys. 66 cm, szer. 48,5 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 24.03.1939
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/97

Opis dzieła

Tytuł pracy można odnieść do umieszczonej w centrum obrazu formy o nieregularnym konturze, która przywodzi na myśl proces kiełkowania i rozrostu. Pączkujący organizm zdaje się przenikać złożoną strukturę otaczającej materii, tworząc obraz przypominający mikroskopowe obserwacje płynnych przemian, z których wyłania się różnorodność barw i kształtów. Hiller traktował abstrakcyjne formy w swoich obrazach jako „znaki ideograficzne”, pojawiające się w „niezamierzonej szacie embrionów konkretnych kształtów” i wywołujące niezamierzone emocje. Artysta postulował nieustanne wzbogacanie abstrakcji poprzez wprowadzanie form zaczerpniętych z nieprzebranych zasobów natury.

Wystawy

Silent Spring [2025-03-27-2025-07-30]
Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody [2017-02-10-2017-05-21]
Badania konserwatorskie [2022-05-16-2022-05-20]

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji