Karol Hiller
Fabryka
Datowanie: | 1922 r. |
Technika: | linoryt |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 18 cm, szer. 23 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 27.11.1945 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/136 |
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
Karol Hiller:
● był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
● urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
● studiował:
- chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
- budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
- malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
● w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
● naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.
Opis dzieła:
● to grafika; kiedy artysta chce mieć dużo takich samych obrazów, robi grafikę; grafika to odbijanie tego samego obrazu;
● artysta zrobił grafikę w technice linorytu → namalował i wyrył obraz na płaskim kawałku gumy, potem odbił go czarną farbą na białym papierze; linoryt to prosta technika.
● to obraz przedstawiający → pokazuje świat → to pejzaż;
● pejzaż zwykle pokazuje, jaki świat jest piękny;
● ten pejzaż nie pokazuje pięknego świata, ale świat brzydki; pokazuje pejzaż fabrycznego miasta – Łodzi;
● na grafice nie ma ludzi, zwierząt czy roślin; są tylko budynki fabryk i fabrycznych magazynów; za nimi artysta namalował kominy fabryk;
● technika i rysunek w grafice Hillera są bardzo proste.
● Hiller zrobił tę grafikę w 1922 roku; wtedy warunki życia i pracy ludzi w Łodzi też były bardzo proste.
Autor skryptu: Leszek Karczewski
Audiodeskrypcja
Jest to praca, która otwiera serię grafik poświęconych Łodzi przemysłowej. Pejzaż miejski wraz z dymiącymi kominami zainspirowany jest nie tylko wyglądem, ale i atmosferą robotniczych dzielnic. Ujęcie jest niemal panoramiczne, kształty są uproszczone i zgeometryzowane. Jedyne sprawiające ruch elementy to wijące się dymy z komina. Nie widać ludzi, ani zwierząt czy roślinności. Linoryt jest dwu kolorowy. Na bieli kartki odbita jest czarna jak sadza farba drukarska. Praca surowa w swej prostocie, tak jak surowe i ciężkie były warunki pracy robotników.
Artysta związany był z Łodzią od urodzenia. Jego ojciec, zawodowy tkacz, przyjechał do tego miasta prawdopodobnie z Dolnego Śląska. Karol Hiller, nie tylko był malarzem, grafikiem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Niejednokrotnie poruszał w swoich pracach problemy społeczne i trudną sytuację robotników, jak i robotnic.
Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908-1928 [2019-03-05-2019-06-09]
Awangarda i państwo [2018-10-26-2019-01-27]